Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
snive

Penta med växel i

Rekommendera Poster

Tjena jag har precis köpt en nu motorbåt med VolvoPenta 140A/280 Drev. Det har hänt några gånger nu att växeln har hoppat i när man gasar med friläge. Är detta ett justeringsfel som kan sitta i gasreglaget eller i drevet? /jesper :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte så stor koll på inombordare, men en kvalificerad gissning är att felet ligger i reglaget. Ta loss reglaget och kika hur vajrarna rör sig när du drar reglaget fram och tillbaka i friläge. Den knappen (eller vad det nu är) som frilägger växeln kanske inte alltid gör sitt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det skumma är nu att nu när jag startar den så ligger jätte lite växel i så att den börjar driva frammåt direkt när jag startar den. Verkar inte ha hoppat tillbaka till friläge helt, det är lite skumt man kan ju justera kabelfästena i reglaget lite fram o till bak måste ut på öppet vatten lite så att jag kan gasa o lägga i växel lite fram o tillbaka se om den hopapr tillbaka till friläge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara i drevet då också om inte kuggarna hoppar tillbaka som de ska. Men prova först med reglaget, man kan ju alltid hoppas. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara växelföraren som är sliten. Kolla där vajern går in i drevet. Där sitter en klump fastskruvad med 4 bultar. Kan tänkas vara felkällan. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du har gasreglagets växelvaijerjustering fel justerad, eller så är det fel på reglaget. Har aldrig hört om att växeln skulle själv hoppa i på ett volvo drev, då man gasar. Och då jag har renoverat några volvo drev, och känner till kopplingens konstruktion så kan jag försäkra dig om, att för att växeln skall hållas på, så måste växelföraren HELA TIDEN trycka på konan, annors hoppar växeln ur. Hur är det med växlandet, går backväxen och framåt i normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde berätta att gasreglaget låste sig helt så att vi fick plocka isär det och fixa det och sätta tillbaka det nu har det låst sig likadant igen dvs man får inte i varken fram eller back Någon dom har ett begagnat volvo penta gasreglage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...