Limpan78 0 Postad 14 Augusti , 2010 Hej! Är i båtköpartag just nu, och jag har fastnat vid Skilsö 23 (runt årsmodell -77 /- några år) som verkar vara en bra båt för en nybörjare som jag (7m känns lagom för oss). Då jag som sagt är ny i båtsvängen så undrar jag lite om vilken motor som rekommenderas, de flesta verkar vara utrustade med VP MD2B, MD11c, MD17c mfl. Vilka är eventellt för svaga (om någon). Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 15 Augusti , 2010 Jag vet inte hk på de olika motorerna, men man behöver inte särskilt många hk på den båten. Man kan väl säga att 15 räcker och mer än 25 är overkill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Augusti , 2010 Ingen av dom är för svag, men det är gamla motorer rostan har ätet på dom i ca 30 år, hutlösa reservdelspriser, jag skulle inte rekomendera någon av dem inte ens om det är sötvattenkylning monterad. Försök hitta en som motorn är utbytt till någon modernare modell, helt annan gång på en modern motor, dessa gamla MD motorer har varit ganska skakiga i sin gång under hela sin livstid. Leta efter Sole. Lombardini, Vetus, eller varför inte en Kinesisk diesel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 1 December , 2010 Hej. Har en Skilsö 23 som det satt en Volvo Penta MD11C i. Har nu monterat en trecylindrig Lombardini LDW1003M på 30 hkr. Har fungerat mycket bra. Enda problemet är att propelleraxeln är lång och tenderar att självsvänga. Skall montera stödlager i främre delen av stävröret för att se om det löser problemet. Fick vid monteringen dra en extra bränsleledning (returledning) till bränsletanken för den automatiska luftningen av bränslesystemet. Jan Senast ändrad av jolie1 | 01 december 2010 | 19:31 Senast ändrad av jolie1 | 01 december 2010 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 4 December , 2010 Hej MD2B är äldst i gården men oavsett modell som du nämnt är ju alla gamla motorer VP MD2B, MD11c, MD17c. Väljer du någon av dessa får du en gammal motor men skicket kan vara allt från kass till toppskick. , Det är nog ändå att föredra att köpa en Skilsö 23 där ny motor redan är insatt. Glöm då inte att även Volvo Penta samt Yanmar har mycket bra motorer för just din Skilsö 23. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser