Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
politby

Garmin HomePort - ruttplanering

Rekommendera Poster

Jag har kört med Northstar några år nu och det är länge sedan jag använde Garmins grejor. Nu har jag bytt båt och den nya - som jag ska köra hem längs ostkusten nästa helg - har en Garmin 4012-plotter.

Jag tänkte vara lite smart och planera rutten i förväg genom att köpa Garmin HomePort. Förut var det så att man köpte sina sjökort på CD från Garmin och laddade sedan ned dem via USB till plottern med hjälp av programmet MapSource.

Nu verkar det som om HomePort har ersatt MapSource och på Garmins  hemsida står det att man ska ta sjökorten som finns på plotterns SD-kort och använda dem med HomePort. Eftersom jag inte hämtat båten än och följaktligen inte har tillgång till plottern undrar jag hur jag ska göra.

Kan jag som förut använda mina sjökort från CD (BlueChart Atlantic), använda dem i datorn tillsammans med HomePort för att t ex skapa rutter och sedan spara rutterna på ett SD-kort och sätta in det i plottern?

Eftersom jag redan har (visserligen några år gamla men de duger för att planera rutter) licensierade sjökort från CD vill jag helst kunna använda dem och inte vara tvungen att köpa nya bara för att kunna planera rutter.

Eller ska jag köpa BlueChart-sjökort på SD, använda dem i datorn, lagra rutter och waypoints på SD och sedan ta med kortet till båten?

Detta är ju ett engångsproblem eftersom jag kommer att ha sjökorten på SD så fort jag har båten, men just nu är den 150 sjömil bort och jag vill ha mina planerade rutter med mig till båten när jag hämtar den.

Tacksam för hjälp. Inga förslag om torrents eller liknande tack - jag är en sån som betalar för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bästa är att kopiera sjökortet till SD kort först av allt. I programmet  Garmin Homeport kan du efter att ha lagt dit rutter mm välja att spara till hårddisk eller till externt minne typ SD vilket sedan passar i plottern. Garmin Homeport är inget nedladdningsprogram utan ett perfekt redskap för att planera rutter mm samt att man därifrån kan exportera dessa rutter till Google Earth så att man även där ser dem och kan se att rutterna inte hamnar på grund eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...