Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jvm65

För lite krut till tändspolen

Rekommendera Poster

Jag bytte till elektronisk tändning fär några år sedan och har varit nöjd med bytet ända till motorn stannade mitt på fjärden i ganska hårt väder. Efter en insats av snälla människor och Sjöassisatans kunde vi konstatera att tändspolen inte gav tillräcklig gnista. Efter byte av tändspole gick motorn som om den vore ny. Startade direkt och utan några som helst problem. Nu, några veckor efter bytet är det plötsligt helt omöjligt att få runt startmotorn. Det klickar svagt utan minsta försök till att dra runt maskineriet. Jag kan konstatera att startmotorn får ca: 12,5 volt men tändspolen endast 8 volt. Något händer på vägen. Elen tycks tappa kraft på vägen. När jag har alla batterier (6 st.) kommer jag upp i ca: 9 volt och då hoppar motorn igång.

Jag antar att det är gamla kablar och gamla skarvningar som nu ger upp efter många års slitage.

Vi har en Cheva V8 350 small block från tidigt 80-tal.

Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande?

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också ha problem med startmotor och startrelät. Förutsatt att du har kollar upp att alla kablar är hela och inte är ärgade och att kabelanslutningar är rengjorda så kommer startmotorn om den är i dåligt skick att själa startström. Detta händer också om startrelät är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har 8 volt vid spolen, har du säkert ett förkopplingsmotstånd i serie med spolen. I så fall måste du ha en spole som är avsedd för förkopplingsmotstånd, eller ta bort motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn är ny från förra året men relät kan ju vara boven tillsammans med gamla kablar.

Något motstånd har jag inte och en spole som är anpassad för detta.

Tack för tips.



Senast ändrad av jvm65 | 04 augusti 2010 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ strömmens väg från batteri till tändspole och tillbaka. Kontrollmät spänningen på alla platser du kommer åt så heittar du var problemet är. Kontrollera alla anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningsdelar är relativt billiga och det är alltid skönt att veta om de är i bra skick. Det är in god investering att byta dessa delar med jämna mellanrum då man även sänker bränsleförbrukningen då motorn går som sen skall. Startrelät och kablar till/från batteriet är en sådan sak man ofta glömmer bort. I marin miljö så korroderar allt som inte är rostfritt fortare, även kablar. Prova att skala av en gammal kabel och du ser att du inte hittar fräsch koppar. Ofta är trådarna svarta eller mot det gröna. For 12 V är kabelarean väldigt viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...