Gå till innehåll
fredag 09 januari 2026
focus01

Mariner 4 hk 1990 flödar - flottör/nål alt. membran?

Rekommendera Poster

Har precis köpt en motor utan att provköra - jag som brukar vara så förståndig. Den går skit och flödar över i förgasaren. Enda gången den går bra är när man rycker bort bränsleslangen då sluta den ryka och fyrtakta och varvar som den ska. Hade isär förgasaren men kunde inte se nått som vara vajsing förutom att en del skruvar korroderat. Frågan är om det är nål och flotör jag ska byta eller om manäven ska byta packning och membranet till bränslepumpen?

Oehört tacksam för mekartips!

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

flödar den så är de nålen som ej tätar eller flotören som kärvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med wanmar. Köpte en Mariner 4 hk -00 på försommaren som flödade över, provade det mesta men när jag gjort rent förgasaren och bytt nål så funkade den finfint!!! Har för mig att nålen gick på några hundralappar.

Senast ändrad av gerjoh | 29 juli 2010 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipsen! Ska ta isär förgasaren igen och blåsa rent med tryckluft i alla munstycken. Börjar att beställa en ny nål så får vi se om det räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte nål i förgasaren och gjorde rent överallt med tryckluft men.....  den går nästan lika dåligt. Jag ser inga direkta fel på flottören heller,verkar inte kärva, och har svårt att tro att den är så dålig att den orsakar problemen. 

Motorn går fortfarande jättebra när man tar bort bränsleslangen och kör på den bensinen som finns i förgasare och slang/filter i motorn! Funderar därför på om det kan vara nått strul med tank/slang alternativt bränslepumpen som är en enkel membrampump?

Nån som känner igen problemen?

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt tanken den kan ta in luft  villket leder till att den kan börja ryka.

Senast ändrad av omanen | 31 juli 2011 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...