Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
OddMan

Förslag på walk-around eller likanande runt 30 fot

Rekommendera Poster

Hjälper en bekant att komma på alternativ för sportig motorbåt runt 30 fot. Han är sugen på Nova 300R. Själv har jag erfarenhet av både 22 Nova och 26 Nova. Varit helnöjd med konceptet, men hittat lite småskavanker i utförandet.

Vad finnes som uppfyller kraven:
- Öppen, typ walk-around
- Snabb och sportig
- Hög kvalitet, snygg
- Robust

Jag tänkte Fjord Open men insåg den var 40 fot. Tänkte Goldfish 30 men det är ju en Daycruiser. Uppskattar andra förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara en äkta walk-around (med durken i samma nivå hela vägen runt) eller en fusk som Nova?

Det många som har råd väljer -- som ger äkta walk-around -- är båtar typ Targa 29 eller Targa 31. Då kan man sitta både inne och ute och köra... Fast direkt sportig är väl inte dessa...

Om han klarar sig utan hytt fram, så finns ju ganska många olika RIB kring 30 fot. Vet inte om din bekant tycker att de är snygga? Men de verkar vara ett bättre alternativ än Nova om man prioriterar fart, WA och sjöegenskaper.

Sedan är det lätt att undra varför den ska vara just kring 30 fot... Har grannen en WA som är 25 fot som din bekant måste bräcka?

Om jag fattat rätt används WA främst för dagsutflykter när det är fint väder, för att fiska eller sola och bada. Då räcker förstås 25 fot lika bra och det finns många fler modeller att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan kanske det är värt att nämna att på Nimbus sajt finns ingen båt som heter Nova 300R -- det finns 2 liknande båtar, den ena heter 30 Nova S (en ganska ny modell, tror jag) och ingår i Nova-serien. Den andra heter bara 300 R och ingår i R-serien.

Personligen skulle jag välja 30 Nova S eftersom den har köksdelen uppe och ombonade sittplatser för fler. Tror att den går tillräckligt fort, motvinden brukar bli otrevlig om man kör fortare än 25 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för kommentarer. Glömde säga att den skall ha 4a kojplatser också. Därför verkar ca 30 fot rimligt. Oäkta walkaround går bra. RIB nog uteslutet givet övernattningsbehovet. Annars har jag kört Goldfish 29e några gånger och det hade varit mitt eget val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 kojplatser -- då får man ju tänka annorlunda...

Ska man övernatta 4 i båten, då vill man väl ha ett vettigt stort kapell över bakdelen? WA har ju normalt ett mycket mindre kapell. Då blir det trångt på kvällarna när myggen kommer. Och blött av dagg på morgonen...

Jag tycker att det kunde vara värt att fundera på båtar som är DC och har stort kapell, men har breda teakdäck vid sidan av framrutan, t ex båten som är storleken större än min, Aquador 28 DC.

Alternativt någon HT-liknande som har stor taklucka och/eller skjutdörrar på sidorna, t ex om man har råd så tror jag att Nimbus 35 Nova ger en helt annan komfort än 300R. Eller en Aquador 28C eller 32C. Ganska sportiga de också, men mycket bekvämare att övernatta i. Tänk så här: Först kör du båten i max 60 minuter, sedan övernattar du i 1-2 nätter och sedan kör du tillbaka max 60 minuter. Vad är viktigast: att båten är perfekt att köra när solen skiner, eller att den är perfekt att leva/sova i när den ligger still ett par dagar vid en klippa i havsbandet?

Eller som sagt Targa 29 eller 31 eller liknande konkurrenter -- de kanske inte är sportiga, men ganska tuffa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad får det kosta och måste det vara valkaround eller funkar sidewalk? Som tidigare nämnts är ju Nova 30S mer praktisk än 300 R iom en helt annan komfort i midcabinen, C- soffa med matbord i sittbrunn mm. Delta 34 är även mycket fin med bra boendekomfort men lite annat stuk på design mm.

Får det kosta lite mer och om du vill vara unik ska du titta på Atlantis 36 verve http://www.atlantisyachts.it/ Den har fått toppbetyg i flera tester men är som sagt lite speciell och du måste bädda dinetten för att få 4 kojplatser. Hur som helst asläcker tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forbina 850F är ett förslag.

Visserligen bara 26 fot men fyller kravet på 4 kojplatser.

Att jag dessutom har en sådan till salu gör ju inte heller saken sämre ur min synvinkel.'

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste det vara WA... Fast det står ju eller liknande i rubriken, så snarare är kanske knäckfrågan: Varför är walk-around med i önskelistan?

(a) För att båten även ska användas till spöfiske, då det är viktigt att bekvämt kunna gå runt båten för att följa fisken man är på väg att fånga.

(B) för att båten även används till frakt ut till en ö, t ex av byggmaterial och möbler till en sommarstuga. Det går mycket lättare att lasta t ex plankor på en WA.

© för att någon/några i familjen har svårt att gå, så att man vill undvika smala passager och trappsteg. Eller att man har små barn som man är rädd ska trilla i.

(d) för att det är bekvämt när man ska lämna hamn eller lägga till själv med båten, WA gör det lättare att då röra sig i båten och hantera förtöjningar.

(e) för att dessa båtar är snygga... Är de?

Vore nog bra med ett förtydligande om vi ska komma vidare i denna diskussion. Även kanske lite mer om familjen på 4 som ska använda båten och deras intressen och behov. Här i kalla Norden är det ju sällan så varmt och vindstilla att man har det så bra i en WA som på reklambilderna... Därför byter många från DC till kabinbåt eller HT (typ de större Nimbus Nova).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Thundergod: lysande förslag men lite för stor (39 fot som det verkar)

Jonas: varför walk around? Gissar att alternative e) är mest korrekt. Inga praktiska själ direkt. Köparen gillar estetiken hos en walk-around: robust och sportig, utan att bli för arbetsbåtbetonad. Kommer inte användas för övernattning annat än i undantagsfall. Restaurang snarare än middag på båten. Men skall gå att sova i. Enkel att komma ut i dvs inga stora kapell är väl en annan anledning att jag valde att fråga efter walk-around.

Vet inte om någon blir klokare av detta men jag skulle tänka Jaguar, Maserati, snarare än Porche eller Ferrari. Prestanda, men inte renodlad racer. Sportig men hyfsat diskret. Familjen får plats, men inte en kombi. Ursäkta om det verkar larvigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta 34 SW har någon redan nämnt tidigare i tråden -- men jag har inte sett svar på detta förslag. Senaste modellen som kom hösten 2008 -- testas i senaste numret av Båtnytt.

Stor taklucka. Man slipper kapell helt. Bra att mittkabinen har ingång där bak. Går att få med 2x300 D4 och gör då 46 knop. Tycker nog att det är lite Jaguar över denna båt... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läser dina svar så undrar även jag lite om du verkligen ska ha en WA? Bekväm transport till restaurang, sova ibland praktisk mm. Då tänker jag mer på typ Windy 32/33HT, Grandezza 31 HT varianten, Forbina 35/36 CC etc. Dvs en stor DC med midcabin och hardtop. Eller varför inte Bavarias nya BMW designade DC serie. Fördelen med WA och framförallt sidewalk typ Delta 34 och Nova 30S är ju mycket om man har småbarn som man kanske inte vill ska gå på skarndäck eller om man kör båten helt själv ofta och snabbt vill komma fram etc. I annat fall röstar jag nog för DC med HT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkel att komma ut i dvs inga stora kapell

Denna förklaring känns lite feltänkt... Orsaken att allt fler väljer moderna kabinbåtar -- helt utan kapell, men med skjutdörrar och stora takluckor -- är väl bland annat för att slippa krångel med kapellet varje gång de ska ut (kapell som dessutom ofta går sönder).

Och på en Nimbus 300R, exemplet i början av tråden, behövs ju kapell i två delar, dels framför targabågen, dels bakom för att skydda stolarna vid förarplatsen. Plus att det ligger en mängd dynor i soffan bak som behöver tas undan. Alternativt säljer Nimbus ett kapell long model som även täcker soffan bak, men då får du minst lika mycket bök som på en DC (kanske bättre med ett prydligt kapellgarage, än att ha allt uppsatt kring targabågen?).

Targabågen (med utrustning) gör det dessutom svårt att ha någon enklare typ av hamnöverdrag. Fast om man ska övernatta 4 pers i en 300R så vill man väl ha stort kapell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Delta är ett bra alternativ, även om jag själv är lite tveksam eftersom det är mer av en kabinbåt. Men jag vet att min gode vän också sneglat på dessa. Själv har jag svårt för kabinbåtar. Tror det beror på att jag, liksom gode vännen, i grunden är seglare och gillar att vara utomhus när jag är på båt.

Kappseglar på ostkusten men har mitt semester båtåkande på västkusten och har noterat att kabinbåtar är mycket mer populära på ostkusten. Min egen gissning är att man här använder båten under en längre säsong, och att den ofta används som transport till hus. På västkusten är det ovanligt att man inte kan ta bilen. Men det är en annan diskussion.

Min gode vän har små barn så det är väl en annan anledning att föredra WA-liknande båt.

Ingen har föreslagit Greatline, eller Brandskär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grandezza 28 WA - 4 sovplatser, elöppningsbar taklucka, bred nog att gör rakt runt båten. Skjutdörrar i sidorna, mer nära havet än så kommer du inte.

Delta - 34 har oxå elöppninsbar taklucka, sidordörr. Riktigt rymlig och trevlig - har ej kört en D 34 ännu.

Själv åker jag Delta 32 CE, öppnara takluckorna och bakdörren så är det precis som att åka öppen båt, blåser som attans. När det blir dåligt väder stänger man bara takluckorna. Samma sak om man går iland, stäng dörren och lås - klart! Inget bök med kapell och minskad stödrisk eftersom allt är inlåst. När man kör sakta sitter man bra på taket å styr med foten.

En Delta är super att köra, smal, sportig, går som ett skott precis dit man vill! Tror att det är mer utrymme i en Delta 32 än en Goldfish. Man cruisar bekvämt i 30-33 knop, har man bråttom så fäller man reglaget å fjongar fram i 43 knop.. Går säkert att stressa motorn å få en högre topp/marschfart om man tycker att det är det viktigaste.

Körde en Grandezza 28 i helgen, klart trevligt alternativ, toppade 34 knop, bekväm fart var 25-27 knop. Gick lugnt och behagligt i sjön. Man sitter lite högt om jag jämför med Deltan. Å andra sidan är det ett annat koncept, inte riktigt lika sportig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...