Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Hellman

svårt att få Fjord 21 olympic att plana

Rekommendera Poster

känner nästan att det är omöjligt att få min Fjord 21 olympic att plana, är det fler som känner igen problemet? Någon som har förslag som gör henne planande??

Skulle bli mer än lycklig om jag får tips!!!

 

Micke HSkäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... testa med att byta till en proppeler som tar upp mera varv på motor hade samma problem men böt proppeler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken modell på properrer böt du upp dig till???

Hade du också samma problem?

 

Micke H

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan var en fördel att tala om vad du har för motor i båten. Sitter en klen maskin monterad så hjälper ingen propeller i världen för att få den att plana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en volvo penta 130 i båten för klen?

 

Micke HSkäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inga hiskeliga fartresurser med en 130:a ;) jag har en liknande båt (storlek) men jag antar att fjorden väger lite mer? Min väger 1500 kg och har en maxfart på ca 22 knop. Har Aq130 med 270T drev. Fjorden vad jag vet har lite mer V-botten än vad jag har så den borde kräva ännu mera kraft för att hoppa ur vattnet. Funderat på Aq170 eller en 4,3:a? har du plats så hade ju en Aq211 eller liknande varit en trevlig spis. Ska kunna passa med ett 270-280 drev.



Senast ändrad av Matanza | 25 juli 2010 | 15:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad din motor ska varva som max. Kommer du upp till detta när du kör? Varvar motorn INTE som den ska, fundera över annan propeller.

Är motorn ok, kollat kompression osv? Av dessa 130 hk har är säkert inte alla hästar i stallet pga motorns ålder.

Det enklaste och billigaste sättet att tvinga fram båten i plan är att skicka fram någon föröver. Hjälper detta? Har du trimplan, tvinga ned dessa vid starten.

Mest troligt är att motorn börjar ta slut/är slut. Hade en sådan i en Ockelbo 21 DC. Den planade men inte mycket mer. Min hade dessutom betydligt plattare botten än din båt.

Vore det min motor, kolla kompression. Ok, gå vidare och byt tändstift, allt mojj i fördelaren samt tändkablar. Det mesta hittar du på Biltema. Här för mig att det är ett annat fördelarlock vs Volvo bilmotor?

Ovanstående kan köpas för en mindre peng,

Planar fortfarande inte - ny motor Cool

 

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper en ny på Propellertrim i Stockholm har bett dem att plocka fram en som tar upp mer varv.

Tack för alla bra tips Ni är duktiga !!!!!!

Micke HGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...