Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
Northdkta

Aq 130c som inte startar, Hälp!

Rekommendera Poster

Har en aq 130c som inte vill starta .

när man mal på starten så skuter, poffar och skvätter bränsle ur förgasarna

kan om man har tur göra ett litet försök till start men inte mer.

 

Har provat allt ja kan komma på

kollat komp, bytt tändspole f.lock brytare kondensator T.kablar stift, Har bra ström fram till tändspole och har bra gnista ,rätt tändföljd 1342 , ställt tändningen och kollat så att kamen inte står fel.kollat så att de inte är vatten bränslet . gjort rent förgasarna (solex 44) och bytt alla packningar plus nålventiler och ställskruvar synkat dom enligt konstens alla regler.

Har även provat att sätt dit en ny weber 32/36 men inte blev de bättre för de

 

Kan inte fatta va de är som är fel

Tacksam för all hjälp ja kan få

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ventilspelet det kan vara så att ventilsätena är uppätna( dom blir det med tiden när man kör på blyfritt ) till slut så stänger inte ventilerna längre.

Det gäller bara ventilsäte i gjutjärnstoppar inte i lättmetall för där är det säten av härdat stål.



Senast ändrad av Blubb | 24 juli 2010 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte du hade sagt att du testat med annan förgasare skulle jag säga att du hade fel på nålventilerna (men det hade du oxå testat ju)

Har du haft väck ngt av tändningsdetaljerna? Typ tändfördelaren?

För isåfall kan den bete sig såhär om du fått den en kugg fel...Eller rättare sagt, den lilla armen som driver oljepumpen via kamaxeln och samtidigt fördelaren.

Har du testat att starta på startgas? Om den hostar igång då så är ju saken biff=bränsleproblem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat med startgas och den tänder inte på de heller .

har inte haft loss fördelaren , den sitter som gjort tidigare

när motorn gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt märkligt det här....

Vad har du haft isär? För om den fungerade innan du började byta ut grejer får man helt enkelt gå baklänges och via uteslutnigsmetoden.......Tråkigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från början ..

Köpte båten å la i den ,, kostaterade att den inte orkade jobba ordentligt

med belastning och att styrningen i drevet gick trögt som fan.

Ställde om tändningen lite och konstaterade att de inte gjorde nån större

skillnad, justerade sedan förgasarna lite , vilket bara gjorde att den gick ännu sämmre

Dan efter startade den inte alls.

 

Bytt i ordningen

stift f.lock kablar brytare konding

ingen skillnad

Sen gjorde rent förgasarna och bytte packningar osv.

fortfarande ingen skillnad

Sen kollade ja komp, ligger på 10 på alla fyra

Sen bytta ja till en weber 32/36

Å där är ja nu..

 

Har även provat att sätta tillbaka dom gammla grejerna och testat

men de verkar inte göra nån skillnad

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Fungerar bränslepumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem som du på min AQ 130C, när den väl startade gick den ojämnt ett tag för att sedan dö. Bytte kondensator, bensinpump, nålventiler, fördelarllock, brytare, stift, rensade solexarna kliniskt rena (fanns bland annat massor av goja i accpumparna).

Det som tillslut löste mitt problem var att jag slog en skvätt k-sprit i förgasarna och helt ny fräsch bensin från en trycktank. Var troligen små mängder vatten i bensinen vilket lägger sig som ett stopp i förgasarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan ha flera problem. Låter som båt och motor har några år på nacken.

1. Om startmotorn är gammal och sliten så kommer den att ta den mesta strömmen. Det blir inte tillräckligt över till att tända motorn. Går den sedan igång är det inga problem men... Prova med extrabatteri men bränn inte startmotorn med att köra runt för länge. Villa ibland.

2. Som du beskriver det orkar motorn dåligt. Gör ett kompressionsprov igen! Gör det med stiften ur och veva inte runt för många varv. Du bygger bara upp ett tryck du i själva verket inte har. Du kan lätt få alltför bra värden som inte är sanna. Man pumpar helt enkelt upp instrumentet som om det vore en luftmadrass.... ;) Vad får du för komp då och hur jämna är värdena. Max 10 % skillnad.

3. Om du har möjlighet så gör hellre ett sk. Leak down prov. Då får du veta mer!

4. Har du kollat oljan, vattenfri och även så för stiften?

5. Stiften blöta eller torra?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte va de va som va fel på motorn, ja hade loss toppen och slipade in ventilerna

och sen började om från noll,, kolla allt å ställde in . sen startade den som den ska .

den går bättre men är fortfarande lite slö och orkar inte med mer än upp till 3000 varv ungefär

och de tar bra tid för den att plana ut..

Vad är troligast

tändingen eller förgasarna

den varvar ut bra å går rent i friläge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...