Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026
FisHerman1

Evinrude 9hk - stannar efter chokning..?

Rekommendera Poster

Svärmors gamla Evinrude 9/9,5/9,9(?) från -73(?) är inte mycket använd och har varit en pålitlig kamrat i många år, men har i år börjat tjura. Efter initial snapsning m h a tankens blåsa går den igång som ett skott m h a av chokeknappen. Fort in med choken och sedan går motorn i ca en halvminut innan den stannar. Det tycks alltså som att motorn endast går på den bränsledos som pumpas i via blåsan.

Min novisa slutsats är att för lite bränsle i normalläget når fram till cylindrarna. 

Jag har kollat:
bränslefiltret genom att bända ut själva gallret men där finns i alla fall inget synligt skräp.
tändstiften som kanske inte är nya men i mina ögon lagom fuktiga och fina.
- att tändkablarna är ordentligt fasttryckta.
- fyllt på mer bränsle för det fall det i den halvtomma tanken har tillförts kondenserat vatten.

Jag noterar vid snapsningen via tanklåsan att det strömmar ut ordentligt med bränsle från slangens anslutning till motorn, liksom att gummitätningen i slangkopplingen är lite skadad. Noterar också att slangens anslutning till tanken glepar.

Jag undrar:
- om en defekt tankslang kan begränsa bränsletillförseln eller tjuvsuga olämplig luft..?
- vad jag annars ska titta närmare på, tack? 
(förutom ny motor...Skrikandes )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Jula och köp en ny blåsa och bränsleslang för 100 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM tankanslutningen läcker in luft eller ut bränsle bör du byta ut den,m det behövs inte så mycket läckage för att pumpen inte ska orka suga bränsle så det räcker.

Se bara till att köpa rätt anslutning (om det är den till motorn) Det finns diverse olika storlekar på dessa och det är viktigt att det blir rätt. Att den går att rucka på lite är i sig inget allvarligt, så länge det inte kommer ut bensin när du trycker på blåsan. Dock skall en ny anslutning vara hyfsat fast Ta med den gamla anslutningen till butik och kolla så att du får rätt längd och bredd på den.

Om blåsan är lika gammal som resten av bränslesystemet instämmer jag med föregående och byter ut den oxå.

Skulle det vara så jewligt att efter du bytt allt detta problemet FORTFARANDE kvarstår finns det i stort sett bara en sak kvar: bränslepumpen. Men som du förklarar så låter det precis som om att du redan själv konstaterat felet; bränsletillförseln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...