Gå till innehåll
måndag 29 september 2025
svarthallon

Motorproblem VP D3

Rekommendera Poster

Vänner, har råkat ut för problem och tar tacksamt emot input. Har en motorbåt med VP D3, med rak axel och trollingventil, årsmodell 2006, gångtid 150 h. Ute på resa händer följande. I marschfart 17 kn hör först en donk (ett hårt slag/ljud) bakifrån. Jag stannar. Därefter kommer meddelande på EVC upp: Elecrical enginge fault, contact VP service soon. Motorn går och jag gasar på, motorn varvar men ingen fart kommer, dvs den är strypt eller slirar, kan köra max 5-7 kn. Att hitta en VP mackare i dessa tider i Sthlm är inte så lätt. Jag pratat på tel m en aukt VP verkstad som säger att jag ska kolla alla oljor, glykol osv och om det är ok så kan jag köra sakta till hemmahamn. Jag kollar detta och kör sakta till hemmahamn (10 timmar...). Till saken hör att jag har trollingventil som jag aldrig använt eller ens petat med (extra reglage på akterdäck). Enl VP verkstaden måste man läsa av mitt instrument med dator - det ska jag försöja göra inom kort. Till dess  är det något som kan gissa vad som hänt. Jag och mina vanliga servicekille som jag pratat med på tel (ej VP auktoriserad) tror att det har att göra med trollingventilen eller backslaget. Fråga är i så fall vad och vad som hänt och vad man ska/måste göra. Motorn går och startar helt ok, oljetryck, temp, alla oljor osv är ok, axeln känns helt ok, kan snurra den åt båda håll med handen i friläge. Någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...