Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Flower

Köpt båt!

Rekommendera Poster

Hej alla! Ny på detta forum och även ny båtägare! Köpte en stjärnbåt weekend väldigt billigt av en granne. Det följde med en suzuki 65hp-85 som jag precis servat och den går kanon. Tyvärr var powertrimmen paj och den verkar kosta en förmögenhet att fixa så den får jag klara mig utan. Självklart e det lite fix med båten med tanke på inköpspriset. ;) Har gjort det mesta och ska måla den mm till våren, dock kvarstår ett problem. Vindrutan! Den e av någon gammal plex el dyl, och går inte att se igenom. Den är sliten och materialet har gett upp. Dock så har jag kvar ramen där (plexi)rutan sitter och och den är popnitad i ramen, så jag kan lösgöra den utan problem. Min tanke var nu att man måste ju kunna inföskaffa passande material(plexi?) skära till det och popnita dit en ny ruta. Behöver lite tips och råd angående detta! Vad ska jag ha för material? Vart finner man det till ett vettigt pris? Mm mm. Tacksam för svar! /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din lokale glasmästare kan hjälpa dig, det är inte så stora pengar vi pratar om. Måtta och säg vad du skall ha det till så får du ett pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skall du ha riktigt plexiglas vilket är väldigt hårt så kostar det en hel del om de inte har någon riktig mall eftersom man måste böja efter mallen. Det går inte heller så bra att borra eller dylikt i detta. Däremot finns det ett material som heter polykarbonat som jag använde, går att borra i böja och allt men det är inte lika reptåligt men det är billigt. Jag betalade ungefär 500 kr för en halv kvadratmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Ska kontakta glasmästaren och se om jag kan få något vettigt pris! Kom gärna med fler tips, som en nybliven båtägare kan behöva. :) /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din glasmästare inte kan hjälpa dig kanske någon av mina plastleverantörer kan det. Men det beror lite på var du bor vem som är mest passande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ju rätt många glasmästare att fråga :-) Men kolla annars med Georg Carlsson på Akriform plast AB. Ligger i Sollentuna, Kuskvägen 9 (nästan vid Stinsen centrum). 08-6259900. Annars kanske även Plastbearbetning AB på Kumlagårdsväg 26 i Norsborg kan hjälpa dig. 08-531 766 80, fråga efter Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Jag har precis som du en nyinköpt båt med värdelös ruta. Var hos glasmästaren och fick veta att Macrolon var det bästa alternativet. Prislapp: 1595:- /m2 för 4mm. Det var lite dyrt tyckte jag och det höll försäljaren med om. Fick tips om ett annat företag, STI Plast i Helsingborg. Ringde dit och där sa dom att det bästa var akrylplast, det som jag kallade plexi. Enligt STI så var Macrolon värdelöst och väldigt känsligt (tvärtemot vad glasmästaren sa). Ett annat material är Lexanplast men det var enl. STI lika dåligt som Macrolon till det ändamålet jag tänkt mig ?!?! Plexin kostade iaf. för 3mm tjockt, 2000x1200 : 895:- lite vettigare. Men att köpa Plexiruta som inte håller är ingen idé. Då lägger jag gärna några kronor till på materialet trots att, som jag sagt i tidigare inlägg, båten inte är värd mer än några tusen. Här har du några materialförslag iaf. Återkom gärna med fakta ang. vad de företag du talat med föreslår för material. MVH / Daniel Borg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...