Noddy 0 Postad 11 Juli , 2010 Hallå!! Stötte på ett litet problem med min Mercury optimax 200 idag o det var att det larmade 4 pip med ca 2 min mellanrum från reglaget och det är väl antingen oljan eller kylningen? Men ska den gå in i nått säkert läge då? För när jag ska dra iväg så händer det inte så mycket o det är som det är spärrat vid ett visst varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 20 Juli , 2010 Hej! Det är antingen för låg nivå i reservoljetanken i motorn, för du har väl en 11,5 liters extern oljetank med. Kolla nivån i motorn där ser du givaren. Kan även vara vatten i bränslet en nivåvakt i filtret, leta efter det vattenseparerande bränslefiltret och töm om det behövs. Larmar inte SmartCraft instrumenten för något? Om det skulle vara alldeles för låg nivå i oljetanken piper det hela tiden lika om det skulle vara för lågt vattentryck flöde. Lycka till. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 20 Juli , 2010 Glömde skriva att det är motorns övervakningssystem som begränsar varvtalet för att inte motorn ska ta skada. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noddy 0 Postad 20 Juli , 2010 Hallå!! Det var helt enkelt bara för lite olja trots att behållarn i motorn var full o oljetanken var halvfull. Så med oljetanken full så försvann alla larm så nu är det bara att blåsa på,men nog borde man kunna kör med en halvfull oljetank eller? Fortsatt Trevlig Sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 21 Juli , 2010 Hej! Det kan vara så att flottören i oljetanken tar i väggarna ligger fel kolla det öppna locket o justera ev. råkade ut för det på min tank. Halv tank är inga problem med rätt justerad flottör. Sen kan du ju kolla att den visar ca 11.3 liter på ditt SmartCraft instrument. Jag tror larmen funkar som så att först när det närmar sig min så piper den och sen när du kommer till min-min i det läget var säkert du då stryper den gasflödet. Men kolla flottören. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser