Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
Capitan

Toalett pump slutar inte sea ray vad göra?

Rekommendera Poster

Finns en microbrytare som sitter i närheten av vakumpumpen i motorummet. Microbrytaren ska bryta strömmen när rätt vakumnivå är nådd. Den kan kärva ibland efter att ha stått. Följ kabel från pumpen. Finns även en justermutter vid brytaren.

Om inte det är felet är det troligtvis anknäbbarna som behöver bytas. Dessa sitter i in och utloppet på vakumpumpen. Skruva av slangarna. Ett skitgöra att byta... Spola med mycket vatten innan...

Kan även vara bälgen i vakumpumpen men troligen inte.

Förövrigt väldigt viktigt att använda rätt papper i vakumtoaletterna för att undvika ev stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla så de finns lite vatten i stolen spola en gång till annars fastnar en liten bit i lockkanten så rinner vattnet ut och då går pumpen hela tiden för den suger luft där då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter jag den stå och tugga i någon i minut och sedan spolar så verkar det som trycket är som vanligt, väntar jag några timmar så verkar den också behålla trycket.

Detta tyder väl på att anknäbbarna är hela? (vart får man annars tag på dessa?)

Jag tror jag hittat microbrytaren (en spiral liknande mojeng som går mot en metallbit;-)

Rör jag på denna så stoppar pumpen så det borde vara den men fårstår inte riktigt vart jag skall skruva.

Ps. jag bytte papper förra veckan om det kan vara det och fastnar det då på dessa anknäbbar?

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Muttern sitter vid den lilla axeln som går mot microbrytaren. Vid fjädern. Ingen vanlig kantig mutter utan en rund mönstrad. Tänkt att snurras på med fingrarna.

Om den håller bra vakum så borde det ju gå att justera bort. Bara att testa.

Vattenlösligt papper som gäller. Papper kan ju fastna på anknäbbarna men bör ju försvinna med mer vatten och papper. Brukar köpa papper på båttillbehörsbutikerna.

Själv har jag köpt anknäbbar på Dometic Gbg men där får enbart företag köpa. De flesta båttillbehörsbutik kan nog beställa hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FYI

Jag orkade inte hålla på med packningar och skit så jag åkte till Erlandssons och köpte en ny Toa som nu är installerad och klar.

Tack för hjälpen ändå

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...