Gå till innehåll
fredag 24 oktober 2025
Gäst Mikael Karlmark

Tips inför bygge av båtramp.

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Karlmark

Hej, Jag har en liten motorbåt (Havsrocka) vid familjens somarstuga. Till den har jag tänkt mig bygga en ramp för vinterupptagningen. Min förhoppning är att båten skall gå att få upp utan andra hjälpmedel än rampen. Jag har en liten flack berghäll där jag vill anlägga rampen. Nu undrar jag om någon här har erfarenheter av liknande byggen? Det skulle vara trevligt om jag kunde undvika de sämsta konstruktionerna. Mvh Mikael Karlmark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en räls, en vagn och ett spel så att du kan veva upp den, jag tror den är för tung för att dra upp för hand. Min morfar byggde en liknande konstruktion till sitt båthus, och den fungerar för det mesta bra. Båten är mindre än Havsrockan och ändå måste man vara två man som drar den om vinchen inte fungerar. Bygg vagnen så att du kan kroka båten i vajern samtidigt som den är fäst i vagnen och därmed inte kan glida av. Rälsen måste byggas så att vagnen står horisontellt i viloläge när den är uppe ur vattnet och inte belastar spelet nämnvärt. Vagnen får inte flyta. Glöm inte bygglovet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael Karlmark

Hej Peter, Tack för tipsen. De skall jag ha i åtanke nu när det börjar bli dags att konkretisera bygget. Möjligen väntar jag tills början av nästa säsong för att jag skall hinna göra allt på rätt sätt. Hälsningar Mikael Karlmark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Varför bygga en ramp ... jag har en obromsad trailer som jag köpte för några tusenlappar. På den sitter en extra vinch så att jag på 2 minuter har båten på torra land (på egen hand utan hjälp) inkl låsning med godkänt lås och värstingkätting! Eftersom jag har typ dybotten har jag lagt 2 plank som bana så att hjulen rullar lätt! Som extra säkring lägger jag 2st stoppklossar bakom hjulen så att jag inte råkar ut för en oplanerad sjösättning. :shock: Konstruktionen fixade jag på 2 timmar ... så om du vill köra på mottot keep it simple så kan jag garantera att detta kommer att fungera perfekt :-) Ett bonus är dessutom att du kan glömma problemet med diverse ogräs på din båtbotten, om du parkerar båten på land istället! :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej bäste båtvän. Har Är själv handikappad efter en svår stroke och har därför funderat mycket på olika lösningar för egen del. Båtsystem i Gbg ha en lättviktslandgång för ca 11tkr.Jag tror att man bör limma fast en vattensäker matta kan nog fås billigt i en mattafär. Matta såhunden inte halkarmed sina klor och blir rädd. Bor du i Gbg så åk till Båtsystem och kolla. Traneredsvägen112 i Västra Frölunda. Att rulla ut en trasmatta oå en DC båt så att hunden inte halkar och blir rädd är ocksåen bra lösning om man har en DC Bossebruce

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossebruce, grattis till årtiondets upphämtning av en gammal tråd! Dessutom helt missuppfattad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...