Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Oliven

Alfa 24. Info till kommande renovering sökes

Rekommendera Poster

Hej har en liten del i en Alfa 24 med AQ140 / 280 som är i behov av renovering.

Har följande frågor just nu:

Vilken typ av bottenfärg rekomenderas till aluminumskrovet?

Beläggningen/mattan på däcket, var får man tag på ny. Såg att någon hade mörkt däck, på vår är den vit.

På skandäck sitter det 8 rekangulära förkromade/rostfria beslag med hål i, vad är de till för? Beslagen syns på bilden Alfa4.jpg i  Leffe2  sjöbod.

(Leffe2, hoppas att du inte misstycker att jag lånar din bild för att visa beslagen!)

Finns det någon i Stockholm som är villig att visa upp sin Alfa 24 för oss så vi kan se vad det är för något som saknas i vår båt.

Har någon bytt sina rutor? Behöver byta förarrutan laminerat glas samt var fixar man plastrutorna på sidan?

Är det någon som har en bra Alfa 24 länksamling?

Tack för ikväll!



Senast ändrad av Oliven | 02 juli 2010 | 00:22

post-2225-1394236420,2215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Utan att dubbelkollat på MIN EGEN båt så tror jag att det är fästen för fendrar!

Vill Ni slänga ett öga så finns min båt i märsta!

maila först i sådana fall.

Ska själv måla om båten till nästa säsong så jag tar gärna del av ev. tips.

mvh/Leffe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du blästrat botten skall du innan bottenfärg lägga Light primer i minst 7 lager sen kan du använda vilken bottenfärg du vill..

Själv är jag ett miljösvin och använder blyfärg som inte äter på alu...

Mattan på däck fanns för några år sedan på SeaSea...då hette dom ifs Byggplast....

 



Senast ändrad av japan | 29 juli 2010 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!
Har en likadan Alfa som du. Dock med en AQ170 med 270drev. Trevlig båt måste jag säga...
Bottenmålade min i år, använde Biltemas nya färg och hoppas på det bästa. Tungan
Ruggade helt enkelt upp den gamla färgen och torkade av ordentligt. Målade sen med roller på alla stora ytor och pensel där det var lite trängre.

 

Nautolex heter mattan du letar efter och jag tror att föregående talare har rätt i att seasea har kvar den i lager. Likaså att det är fästen för fendrar på däcket.

Håller förövrigt på med en löpande renovering av Alfan och kikar gärna på andras båtar för att få lite inspiration. Mitt största bekymmer är hur i hela friden jag ska kunna få in fler sittplattser i den. Volvos raka 6:a medbringar en GIGANTISK lång motorkåpa. Vette gudarna hur man ska få det snyggt???
Lycka till med båten!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

bifogar en länk från en annan Alfa ägare....

http://gallery.me.com/henrik.magnusson  (Hoppas att du inte misstycker..)

Tycker att han har lyckats bra med de sidoplacerade bänkarna.

Jag vet inte hur myckat man kan slimma ner motorkåpan.

Vår Alfa är bestyckad med en AQ140 / 280 som även den har en gigantisk motorkåpa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar för bilderna! Ser ju faktiskt riktigt bra ut.
Kåpan måste nog vara kvar i befintlig storlek. På BB-sida har jag generatorn som nästan tar i och på SB-sida är blir det kraftigt trångt oxå iom att jag har sötvattenkylning.

/Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...