Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
nikblo

Fukt i akterskottets divinicell på Sea ray

Rekommendera Poster

Jag upptäckte till min fasa att det tryckte upp vatten ifrån ett av de divinicellfyllda skotten i motorrummet på min sea ray 230 sundancer. Jag tog en dosfräs och fräste upp ett hål i skottet innifrån motorrummet, det visade sig att divinicellen är dyngsur. Hur får jag detta torrt, vad händer om jag låter det vara? Är det någon som har tips????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tryckte upp vatten låter som om du har ett hål någonstans som du borde åtgärda först av allt.

Dyvinicell, om det nu är det som du har, brukar inte ta åt sig vatten eftersom det har slutna celler.

Att torka ut ett fuktskadat skott är svårt om inte omöjligt. En sida måste nästan alltid tas bort för att kunna återställa sandwich konstruktionen på ett fullgott sätt. Mitt råd är att kolla var vattnet kommer in först av allt, sen beror det på vad distansmaterialet är gjort av hur en rep skall gå till.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar! Det är nog inte riktig divinicell utan något annat gult flytmaterial. Det har läckt in vatten inifrån motorrummet när det har stått regnvatten där. Plasten mellan motorrummet och skottet är ej helt tät. Det trycker upp vatten ifrån skottet nu när båten står på land och det är varmt ute. Plasten är alltså inte tät mellan skottet och motorrummet och när det är varmt så expanderar vattnet ut genom plasten in i motorrummet. Försvagas konstruktionen på något sätt om jag via hål i skottet uppifrån river ur flytmaterialet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...