Gå till innehåll
onsdag 11 juni 2025
PeterRiverInn

AQ130/B20. Hur varm ska den vara?

Rekommendera Poster

Hej. Min AQ130/B20's tempmätare har inte gradmarkering utan bara grön-röd markering. Vid hård belastning (4500-5000 varv) går mätaren upp till slutet av grönt och börjar nästan gå in på rött. Hur ska nålen stå för bästa arb temp? Alla kylkanaler mm är ok. Inga veck på kylslangar. Sjövattenfilter rent. Impellrar bytta. Men det är samma termostat som från -78. Motorn är Martec-sötvattenskyld. Ideér? Byta termostat? Tacksam för ideér och råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tempgivaren är avsedd för en sjövattenkyld motor kommer instrumentet att visa högt värde, dvs nära det röda fältet. När man konverterar till färskvattenkylning (slutet system) brukar man byta termostat till en som öppnar vid högre temperatur, vilket ger en högre driftstemperatur vilket är bra för motorn och bränsleekonomin. Byter man då inte tempgivaren kommer mätaren att visa ett högt värde. Oavsett vilken tempgivare du har så går din mätare inte in i rött, vilket indikerar att det inte bör vara någon fara. Motorn kokar inte, gissar jag och då är det väl OK. Men för att lugna dig försök att mäta temperaturen med en extern tempmätare. Det finns sådana att köpa, kanske hos Claes Olsson för en rimlig slant.

Termostaten kollar du enkelt genom att lägga den i en kastrull med vatten som du värmer upp. I med en stektermometer och kolla vid vilken temperatur termostaten öppnar. Jämför med vad det står för gradtal på termostaten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv detta problem och jag mailade till Martec och svaret jag fick var att det inte finns någon 90-graders termostat till B20. Man skall använda den befintliga termostaten. Vet inte heller hur varm motorn egentligen blir men den ligger precis i gränsen mellan rött och grönt när jag gasar på nästan för fullt.

Senast ändrad av Utbult | 10 juni 2010 | 13:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en uppdatering på hur man skall koppla sötvattensystemet, kolla så ni har senaste. Jag hade det inte på min Martec med för varm motor som följd, kopplade om enligt uppdateringen och alla problem försvann. Den finns på sista sidan i pdf-dokumentet http://www.martec.se/html/1aq130.pdf

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

En b20 är en hyggligt slitstark pjäs, några grader hit eller dit gör inte så mycket.

Eftersom temp mätare (även med gradtal) inte är så exakta kan man ha koll på att moton kyler ordentligt. Min tempmätare hoppar tex upp och ned beroende om jag slår på andra förburkare.

Men har du en stor plym med vit rök, så går nog motorn lite varm.

Ha dessutom koll på mätaren. Om den stiger sakta när du har jämn gas kyler motorn för dåligt, ligger den stabilt är det sannolikt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...