Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
kaptenKrokben

VHF problem

Rekommendera Poster

Kopplade i helgen ihop den gamla VHF som jag fick med båten till nydragna antennkablar och mastmonterad antenn.

Jag fick inte någon mottagning alls på VHF:en ( lyssnade på när vädersändningarna gick ut), jag ruckade därför då på antennskarven in till själva VHF:en och skruvade då isär skarven för att kolla att allt var ok. Då märker jag att mottagningen blir klocken när ytterhöljet inte längre har kontakt utan endast innerledaren leder in i VHF:en.

Har inte så bra koll på hur en VHF fungerar eller särskilt bra på el grejor men vad tror ni kan vara fel?

// KaptenKrokben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren kortslutning, eller totalfel impedans, i koax/antenn?
Ohm-mätning av sektioner - ifall flera skarvar finns - kan nog vara ett lämpligt första steg i felsökningen.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur gör man det? Mäter resistans mellan inner och ytter ledare med en multimeter eller?

Är som sagt helt kass på eletronik så rätta mig gärna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kan ju ev vara nån tråd i skärmstrumpan som kommit på avvägar vid nån skarv?
Antenner kan vara öppna (oändligt ohm) eller slutna (nära noll ohm), vet inte vad som är fallet för VHF-antenner.
En sluten antenn bör kopplas bort då koaxen ohmmäts, annars är det svårt att avgöra ifall kabeln verkligen är kortsluten.

Den sk impedansen är en högfrekvens-motsvarighet till vanlig resistans, men kan inte mätas med ohm-meter (likspänning). Består av capacitans/induktans/resistans.
Radions slutsteg kan alltså uppfatta antennanläggningen som mer eller mindre kortsluten eller avbruten, trots att ohm-mätningen är okej.

Verkar iofs lite osannolikt med så stora signalförluster som du beskriver med enbart kass impedans-anpassning, tycker jag.

/ Thomas  



Senast ändrad av Thomas-1 | 31 maj 2010 | 07:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slog mig nu att igår så provade jag också att koppla in en annan antennkabel utan antenn och fick mottagning med den också. Den kabeln har fasta kopplingar i båda ändar.

Jag fick samma fenomen på den kabeln också, bra mottagning med endast inre ledaren och endast brus med yttre ledaren i kontakt.

Om vi utgår från att kortslutning är problemet så borde kortslutningen sitta i den koppling som sitter fast på vhf:en eftersom kortis i två olika kablar, som dess utom är pressade från fabrik låter mer osannolikt.

Måste nog gå ner och kolla snart... :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...