Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
SwFc

Montera aktergivare i oljebad innobords??

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har köpt mig en Lowrance hds 5 med ekolod och har sedan tidigare en kopp fylld med olja fastsatt på skrovet. Måste jag fixera givaren i koppen eller räcker det med att doppa ner givaren så den kan ligga löst där i(naturligtvis med rätt sida åt fören)? Om den kan ligga löst räcker det med några klossar som ser till att inte givaren vänder på sig?



Senast ändrad av SwFc | 17 maj 2010 | 10:39



Senast ändrad av SwFc | 17 maj 2010 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att givaren tycker om att sitta fast och inte skaka runt när du kör. Annars kan den nog bli störd och ge fel mätvärden.  Men det är ju inget besvär att prova med den enklaste metoden först och lägga den löst i badet. Den lär inte gå sönder iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En givare ska inte ligga löst eftersom kristallen är känslig för stötar och kan gå sönder. Om du inte orkar fixera givaren så är ett enklare och minst lika effektivt sätt att lima fast givaren mot skrovet med sikaflex. Vilket håll givaren är satt i förhållande till förens riktning är mindre viktigt vid inombordsmontering. Du kan sätta den bak och fram om det underlättar monteringen. Viktigast är att givarens bottendel pekar rakt ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt ett ekolod med givare för akterplacering. Har också en kopp olja inombords.

Vill diskutera om jag ska stoppa ner den i oljan, eller om det går att silicona fast den i rätt placering mot skrovets insida?
Då kan jag ta bort oljebadet..

 

Annars skruvar jag fast den med konsolen i locket till oljebadet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slutade med att jag klämde ut en rejäl klick silikon i durken och tryckte fast givaren.

Ekolodet gav rätt signal direkt och det blev en lyckad installation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...