Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Coffeman

Eka från smögen till väderöarna en lugn julidag

Rekommendera Poster

Tjena! Undrar vad ni har för båtar när ni åker ut på picknik till väderöarna? Kan man åka  eka från smögen till väderöarna en lugn julidag utan problem eller är det för långt? Har aldrig varit på väderöarna förut! Det ser inte ut som det e så många sjömil ut från Fjälbacka på sjökortet!

mvh /c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7-8 knop så tar du dig ifrån smögen till Hamburgsund på ett par timmar sen har du ytterligare en stund ut till väderöarna.. men det är om du tar sotekanalen och inomskärs hela vägen. går du utsidan och rätt på väderöarna så tar det givetvis kortare tid men det är nog rätt marginellt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från den platsen som syns på den lilla bilden till vänster, vid fd Fiskeholmen i Kungshamn, är det ca 15 distansminuter fågelvägen till Storön, blir väl i verkligheten kanske 17 distansminuter.

Väderöarna, som lär ha ca 365 öar holmar och skär, består i stort sett av tre delar. Öarna runt Storön - lotsplatsen, öarna runt Väderöbod - fyrplatsen och öarna runt Hamnerö, med sina två stugor. Till Skålholmens fyr vid den senbnare gruppen är det ca 12 distansminuter fågelvägen plus kanske ytterligare 2 i verkligheten.

Går du som Gedda säger norrut längs kusten och går ut vd hornö ränna/Salskärs kärring blir det 16 distansminuter från Kungshamn till Skålhollmens fyr. Dvs två distansminuter längre.

Visst går det att gå med en eka till väderöarna vid lungt och fint väder, men är nog egentligen inget jag skulle sträva efter. Tror inte heller att jag skulle ha lust att gå dit med min bohusjulle, min lilla bild uppe till vänster. Om jag skulle gå till väderöarna skulle jag nog ta min stora båt. Fast man börjar kanske bli för bekväm av sig. Det tar ju en stund att gå 15 distansminuter med en eka. 4 timmar? och sen skall man väl kanske tillbaka. Man kan naturligtvis övernatta på vandrahemmet eller i stugorna på Hamnerö. http://www.hamnerö.se/

Jag hade nog helre valt segelbåten på bilden vid Fiskholmen, Kungshamn, fast du har den kanske inte tillgänglig.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...