Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
snottra

Teaken skummar ????????

Rekommendera Poster

Hej håller på att renovera min cascade 23 inne i styrhytten ,jag har skrapat bort all lack och slipat trät rent ,och nu till problemet ,då jag ska olja ,så ska jag torka bort allt trädamm ,när jag blöter trasan och ska rengöra teaken så skummar det ,spelar ingen roll om jag användet kallt som varrm vatten ,skummar det ,har blött rikligt i trasan å torkat tort sen ,men skummar iallefall när jag ska torka med fuktig trasa, hm blir inte klok på detta Foten,hoppas nån av er har en förklaring ,båten eller teaken är från -78

PS hoppas på svar då jag ska börja olja i morrn

Mvh L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju skumt.Flört

Själv brukar jag dock bara torka med en trasa med terpentin och/eller klibbduk. Olja orkar jag inte heller hålla på med, annat än till grundning. Fernissa torkar ju samma sässong åtminstone, och blir hållbarare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska olja med jotun benar uvr och den blir som en lack när den torkar ju fler lager ,ju mer ser den ut som lack ,och kan hålla med om att det är skumt att det skummar ,fast inte så mycket ,så är det nån kunnig som vill hjälpa mig ,vill inte göra om det .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet varför det blir så  , suck  får väl prova å olja i morrn iallefall då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det teak som du skall olja så glöm inte avfetta noga. Teak är i grunden ett mycket fett träslag. Avfettningen gör att oljan (som du förtunnar första strykningen) fäster ordentligt.

Benar UVR ger en fantastisk lyster och yta till teak Cool.Precis som du skriver så blir den lackliknande men mer elastisk.

Bifogar bild på hur det kan se ut...

post-10007530-1394236350,9593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaret ,regnet öser ner nu ,är inte så sugen att åka till båten nu ,lika bra det då svaret jag fått ,men va ska jag avfetta det med då ,funkar lacknafta eller vad ska jag använda.

Har läst lite nu ,verkar som man ska avfetta tex med aciton eller t-röd ,funkar det med t-röd ?

Har läst lite till och det verkar funka med t-röd så det blir det Glad

PS återkommer med resultatet

Mvh L-G



Senast ändrad av snottra | 13 maj 2010 | 13:07



Senast ändrad av snottra | 13 maj 2010 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton är bättre, lämnar nästan inga kemikalierester, men visst funkar det med T-dojja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag måste avfetta teaken med tex t-röd pga teaken är fet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! väldigt många i forumet markerar nämligen tråden som löst utan att tala om vad själva lösningen var, man är ju här för att läraFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp nu är teaken avfettad och inoljad för första gången ,verkar ta tid att torka ,men verkar bli kanon braSkrattande

nu inoljad 2 gånger ,men det blir att vänta tills 3'e gången pga skitväder ,tar tid att torka i detta väder



Senast ändrad av snottra | 17 maj 2010 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det klart med inoljningen ,och det blev kanon ,aldrig mer lack i denna båt säger jag bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...