Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
elfanomad

Läckande kylvatten

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har precis installerat gångvärme på min VP MD2030A men har tyvärr fått problem, tror jag. Oavsett om motorn går eller ej så droppar det små små droppar från vattenpumpen. Jag upptäckte detta då jag såg lite glykolblandning under motorn. Saken är att det är ett hål under vattenpumpen som jag tror det kommer ifrån, någon som vet varför det är ett hål och varför det kommer kylarvatten därifrån?

Det går att köra motorn m.m. men det är inte så bra eftersom dropparna kommer ner på kilremmen och så kan den börja slira.

Vad tror ni?

Mvh Elfanomad

post-19763-1394236340,3408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att hålet är till för att förhindra vatten att tränga ända in i motorn längs pumpaxeln. Troligen är det en sliten/skadad vattentätning som tillåter vatten att tränga ut så långt som till detta evakueringshål? 

Mvh Thomas

Edit: Pumpen kanske är direktdriven av en motoraxel vid andra tillämpningar, tänker jag mig?

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 maj 2010 | 17:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar också på om det är någon packning inne i pumpen som är sliten eller så. Kom just på att jag lät systemet stå ett par dagar utan kylvatten (pga att jag drenerade hela systemet och monterade dit slangnipplar m.m.), kan det bli så att packningarna i pumpen torkade ut lite?
För när jag väl fyllde på glykolblandningen så började det droppa rätt omgående, utan att starta motorn. Kan det bli så att man kanske får ta bort vattenpumpen och byta packningarna? Igentligen rätt lätt fixat, bara jobbigt eftersom jag nyligen tömde motorn på allt vatten..så måste jag göra det igen :-)

 

 



Senast ändrad av elfanomad | 09 maj 2010 | 17:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,Det är ett skvallerhål som talar om att din axeltätning är sliten, hålet är till för att vattnet inte ska kunna rinna in i motorn o blandas med oljan.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det där lät ju verkligen rimligt. Tack Mille.

Är det den lilla runda packningen (nr 21 på bilden) som jag behöver köpa? Den som tätar mot termostaten som finns?
Tänkte beställa alla packningar men det kanske är onödigt, fast om man plockar isär pumpen så kanske det är likabra att byta alla packningar?


Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte pumpen är glapp i lagren, dom brukar vara det när det börjar läcka i skvallerhålet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är axeltätningen som måste bytas. Sprängskissen över MD 2030A-pumpen saknar den, och inte ens impellern finns ju med.

Här en skiss för pumpen på en MD 2040, där axeltätningarna har numren 3 & 4. Måste sitta nåt motsvarande i din pump.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746800-26-2474C.aspx 

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det ingen impellerpump, snarare en pump som kan jämföras med vattenpumpen på bilen, med skovelhjul.

Jag är tveksam att dom delarna som behöver bytas finns som reservdelar.

Skulle tro att man får byta hela pumpen.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, säg inte att jag behöver en helt ny pump..mycket pengar:-(
Vet att det går att reparera pumpar men det kostar väl det med.
Som du säger Kalle så är det inte impellerpumpen som krånglar utan cirkulationspumpen.

Jag tänkte åka förbi en VP service ställe idag och höra vad de säger, att byta en hel pump känns lite jobbigt om det bara är någon packning eller så.

/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta delar som ingår i en maskinkonstruktion är standarddelar som t.ex  VP i det här fallet har köpt från SKF m.fl.

Tätningsringarna till S-drevet köpte jag från någon efter att ha sökt på nätet. Säg att det ska vara för saltvatten, jag råkade säga vad jag skulle ha tätningsringarna till och då fick jag rostfrria fjädrar. De som satt som original hade inte rostfria eller hade rostat ändå. Tätningsringen blir då slapp och läcker.

(Tätningsringen kallas ibland för packbox).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,men är det packningar (packpox) så är det inga problem. Jag är inte orolig för någon hundring hit eller dit men skulle det behövas en helt ny pump är det inte så skojsigt.

Vill igentligen bara veta om felet är ett lätt fel som kan hjälpas genom att byta packningar eller om det just är värre saker.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga värre saker i en sån här pump tycker jag. Är axeln slät och fin och det är bra spänst i tätningsringarna och lagrem inte utslitna så axeln slänger ska det bli tätt. Kammen kan slitas liksom locket men då är det pumpkapaciteten som blir lidande och vanligt på gamla motorer som blir överhettade på hösten i kombination med igensatt vattenintag (västkustens vattenintag har musselodling i förstadiet i augusti och framåt).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Forgus!

Men tyvärr pratar vi inte om någon impellerpump.

Till trådskaparen.

Jag tror att din pump återfinns på någon bilmodell men att hitta vilken är den stora frågan, skulle det lyckas att leta upp den kan du handla en helt ny pump för ett mycket mera fördelaktigt pris än vad VP tar.

Trots den gröna färgen så är det ju en liten motor från fjärran östern, så det är nog inte så lätt att hitta någon bil som har samma pump.

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 11 maj 2010 | 20:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, här läste jag rätt dåligt får jag erkänna. Glöm mina inlägg. Det är jag som ska säga förlåt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara forgus du är ju redan min lille vän

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det är som Thomas1 skriver det är axeltätningen som läcker o den finns med på den länken han har i sitt inlägg.Om du är lite motorkunnig är det inga större bekymmer att byta dom själv om du tar isär pumpen så står det nr på tätringarna o lagret dom nr uppger du hos någon som säljer sådana saker om du vill bli rånad går du till VPså har dom nya åt dej,det bör vara standard så dom har säkert det på lager.Gick själv till VP när en tätning gick sönder, dom kunde inte få fram den pga utgått ur deras sortiment men priset skulle ha varit 495kr, gick till Centosom säljer sådant o fick betala det hutlösa priset av hela 37kr för den, så det är många procent VP har på vissa saker.Byt alla oringar i pumpen också när du har allt isär.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen !!!!!!!!!!!!!!!

Vi pratar inte om någon impellerpump.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon alla.

Nu har jag hittat felet till läckan....cirkulationspumpen/vattenpumpen har en spricka i sigGråter
Och tyvärr är det mitt fel. När jag installerade gångvärmen så skruvade man fast två fina slangnipplar på pumpen och där den ena sitter, har det spruckit. Jag tycker det borde vara väldigt mycket kraft om det ska spricka i godset men tydligen inte. Båda nipplarna var förberedda med gängtejp/massa och det skulle bara skruvas fast, men troligen blev det för mycket kraft.
Nu leter jag efter en ny pump och VP tar 4123:- här i sverige men hittade pumpen i england och de säljer den för ca 2700:-. Helt otroligt!!! Fast har inte fått svar än om de levererar till sverige.
Bra tips annars o att kolla på någon bilmodell som har samma sort fast det kan bli klurigt tror jag..hehe.

MvH Elfanomad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju tråkigt nog en spricka i själva pumphuset, så saken är ju lite överspelad. Men ändå; vad exakt spelar det för roll om det gäller en impeller-, skovel- eller rentav kugghjulspump??

Alla odränkta vattenpumpar har väl en vällagrad axel och en eller flera tätningar längs axeln. Kan du kanske utreda närmare varför just skovelpumpar skulle sakna detta !?

Reserverar mig för benämningarna, men jag tror alla ändå begriper vilka pumptyper som avses.
(Strikt tolkat så är väl för övrigt impellern egentligen ingen riktig impeller, i begreppet ligger att vattnet i så fall skall tvinga runt impeller/axel. Exempelvis logg/fartmätare har ju en äkta impeller enligt den definitionen, men men ... ) 

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 maj 2010 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , Vad jag vet så finns det inga impellerpumpar som cirkulations pumpar på några motorer utan det är typ skovellhjul i dom, men jag kanske har fel.Har inte koll på alla motorer som finns.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, orsaken är att i cirkulerande system så är den sk lyfthöjden i princip noll (vatten som pumpas uppåt i en del av kretsen motsvaras av fallet neråt i en annan del.)
I begreppet lyfthöjd inräknas också - något oegentligt - kretsmotstånd beroende på t.ex. trånga slangar, tvära T-kopplingar etc.

Motståndet är i allmänhet så lågt att skovelpumpar duger, vilka har fördelen att inte onödigtvis hindra flödet då de står still. En annan eventuellt seriekopplad pump kan då obehindrat överta cirkulationsarbetet, vilket kan ha sina fördelar vid vissa tillämpningar.

Nu gällde ju frågan ett trycksatt glykolsystem, med ett reglerat övertryck på ca 1 Atm (1kp/cm^2) så visst kan det läcka friskt till omgivningen även om pumpen kan betecknas som svag.

Så, visserligen gjorde jag en förenkling genom att jämföra med en impeller-pump, men frågan kvarstår; vad har det egentligen för betydelse??
I ett trycksatt system bör pumpen ha lätt utbytbara axeltätningar, allt annat är oförsvarbart enligt min mening. 

Skulle m.a.o. se mig om efter en alternativ remdriven pump med tillräcklig kapacitet, ifall inte tätningen enkelt går att ersätta. (Blir ju aktuellt eftersom pumphuset spruckit.)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 maj 2010 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...