Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JojeJoje

Sjövattenpump läcker AQ130

Rekommendera Poster

Hej!

Det läcker från min sjövattenpump (AQ130). Det läcker från det bakre hålet (dvs. mot) motorn. Inte mycket, kanske en droppe/minut vid tomgångsvarv.

Har varit och köpt nya packningar/renoveringsats (dock inte axeln). Tänkte pröva att byta packningar och om det inte fungerar gissar jag på att det är lika bra att byta hela pumpen?

Hur gör jag för att byta packningar? Det finns tydligen två olika sorters pumpar. En med glidlager och en som har kullager. När jag köpte packningar trodde Marinshopen att jag hade kullager, vi får se(Murhpys lag...) Har en AQ130 D.

Hur gör jag för att byta packningar. Tar bort pumpen. Demonterar locket, tar ut axeln(kan impellern vara kvar på axeln?) och sedan pilla bort de gamla packningarna och pilla i de nya packningarna? Måste ev. kullager tas bort? Jag gissar att det är bra att smörja axeln med fett, men inte packningarna mot pumpen? Bör jag smörja ev. kullager med fett?

Jag har aldrig gjort detta förut och jag är mycket tacksam för alla tips och råd, gärna bilder. Det vore så skönt att få pumpen tät utan att behöva köpa en helt ny pump för dryga 2.000 kr.

Hur har ni gjort? Har ni kört med ett mindre läckage eller har ni bytt packningar/tätningar?

Allt det bästa

/Joje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar och din bild. Nu har jag bytt packningar och det verkar vara tättCool.

Allt det bästa

/Joje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...