Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
YllasEllo

Håltagning i skrovet för kylvatten intag

Rekommendera Poster

Hej, Planerar att ta upp ett nytt kylvatten intag då min nuvarande avgasstövel fungerar dåligt

Har en Solvigg med AQ115 100 drev. Känns lite olustigt att ta hål i skrovet. Har införskaffat delar, genomföring m riktad sil, rostfri kran samt sikaflex. Men..placering och själva håltagningen? Är det någon som kan tipsa mig? och  ge lite goda råd. Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du nu har ett kylvattenintag, varför inte bara använda samma hål, fungerar dåligt efter så många år...den är inte igensatt med en massa havstulpaner och skit? Att man vill byta kan jag förstå, men inte att man vill göra ett nytt hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till ditt problem, avgas och vattenintag är i samma stövel.

Vet om att folk gjort nytt kylvattenintag, men jag troratt grundproblemet är att impellern pga. ev. läckor och slitage har missat en hel del av sin sugförmåga, så att den inte förmår suga vatten genom avgasbubblorna.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har samma problem som du.

Undrar hur det gick för dig?

Vart köpte du delarna?

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag löste samma problem för en del år sedan med att montera ett snedkapat rör i framkant på drevet med ett par klammor i kavitationsplattan sedan en slang in i motorrummet med en bordgenomföring ovan vattenytan in till mororns sugpump detta fungerade toppenfint.

lite svårt att beskriva utan bild men ett stående rör monterat på drevets framsida det som vätter mot fören. hopas att det går bra det är en operation för under 100lappen och det löste som sagt mina problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det var en smart lösning då slipper jag ta upp båten. Hur pluggade du gamla vattenintaget?

 

Med vänlig hälsning,

Stefan brand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Testade detta idag men när jag låg i 35 knop så gick temperatuen upp på rött igen. På tomgång och vid låg hastighet höll den tempen ca 70 grader. Får någ göra ett hål i skrovet. Ska man använda 1/2 tum eller 3/8? Slangen är bara 16 millimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med samma ombyggnad och köpte 1/2 prylar.

Slangen till min impellerpump är 19 mm. Kommer montera genomföringen med sil genom botten på skrovet, strax intill motorn på SB sida framför det gamla intaget.

Skall man fasa kanterna på hålet för att få större anliggningsyta för sikaflexen?

När jag började plocka bort den gamla avgas/intagsstöveln så fick jag hela rasket i näven.

Däremot satt röret som går igenom akterspegeln kvar helt söndervittrat och hade tätat igen hålet helt.

Inte konstigt att det blir dålig vattentillförsel.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det hjälper inte att sätta dit en helt flong ny pump när man har det klassiska felet med avgasstöveln och 100-drev så det är det nog inte ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...