Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Klinten

Funderar på att köpa en beg DC 26

Rekommendera Poster

Hej!

Vilken av båtarna Nimbus Epoca eller Aquador 26 dc passar  bäst när det blåser och sjön går hög (05-2m) Vi bor i havsbandet i Västervik och åker ofta utomskär. Funderar på att köpa en 02-04 Epoca diesel eller än Aquador 26 diesel bättre begangnad. Aquadoren är ett antal tusenlappar dyrare än Nimbusen men är sjöegenskaperna också bättre? Vad har skrovet för grader i för och akter?

Båtarna verkar ganska likvärdiga när det gäller salongen och uppe i båten. Hoppas på svar!

Klinten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om du skulle prova dessa två båtar och åka ut 5 personer för att sola och bada en dag, så skulle du upptäcka att det är stora skillnader i planeringen. Aquador 26 är i verkligheten 27 fot lång och även lite bredare, vilket ger plats för en utgång bak på sidan av U-soffan. Mycket värt att lättare kunna gå förbi. Även toaletten och kojerna fram tror jag är större.

På Epoca måste du passera bordet och kliva mitt genom U-soffan för att komma ut på badplattformen bak (särskilt om kapellet är uppe). På det sätter är Aquador 23 mycket mer lik, även om den är mindre än Nimbus Epoca.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna översikt av Nimbus 26 DC Epoca på Blocket:

post-15068-1394236336,1152_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om jag eg. föredrar Nimbus före Aquador så får jag nog rösta på Aquador när det gäller planlösningen iaf. Nimbusen är ju eg en 80 tals båt som har blivit modifierad med tiden.. Lite synd att man inte kommit med en helt ny modell med modernare layout. Förutom planlösningen så är det ju helt olika vägar att gå när det gäller inredningsstil mm.. Blankploerad körsbär mot mer klassisk inredning mm.. mycket att fundera på.

Nimbusen vet jag fått bra omdömmen när det gäller skrovet. Aquadoren har jag nog inte sett något test på. Dock har det ju varit en del negativt i båtpressen ang. Aquadors byggkvalitet från och till genom åren. KAnske läge för en besiktning innan ev köp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du ska åka utomskärs rekommenderar jag att du väljer HT versionen av antingen Aquador eller Nimbusen. Det kan stänka en hel del och under HTn sitter/står man skyddat. Nimbusen kallas Coupe i HT versionen och det är en sådan jag själv har. Åker en hel del utomskärs och tycker den går bra och balanserat. Krabb motsjö klyver den mycket bra och inredningen verkar hålla ihop trots hård körning. Aquadoren är bredare och har plattare botten än Nimbusen, 18 grader mot 20 i aktern (ingen jätteskillnad iofs). Nimbusen har 50grader i fören. Jag spekulerar i att detta borde göra att Aquadoren förmodligen går lite hårdare i sjön. Aquadoren är dock betydligt tyngre  vilken kanske kompenserar den flackare och bredare botten men förmodligen bara upp till en viss gräns. När man åker i hög sjö kan man få en del brottsjöar över däck, och då funderar jag lite hur den så annars väldigt praktiska förluckan håller tätt på Aquadoren? Förmodligen tätt men ändå...

Om utrymmet är viktigt och värt priset så skulle jag välja den större/dyrare Aquadoren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg och tipset för att köra utomskär var bra. Har faktiskt gått i tankar att köpa en Ht för jag tycker att rutan  i Aquador är ganska låg och jag kan tänka mig att vatten kan lätt stänka in över båten. Hade hoppats att Aquadorens  skrov var vassare än 18 grader i aktern. 23:an har bara 16 och den är enligt många väldigt stötig. Intressant att Epocan går bra utomskärs.

Klinten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...