Knorr026 4 Postad 2 Maj , 2010 Efter att ha letat och kollat på lite olika båtar är jag (och banken) äntligen ägare till en Ryds 620 DC. Motorn är en Mercury F115 och det sitter en Ballistic prop på. Stigningen har jag inte kollat än. Efter att gjort ren botten toppar den 33 knop och varvar då strax över 6000 varv, detta med, för mig, normal last, dvs 2 vuxna o 2 barn. Att den ligger över 6000 varv får mig att fundera på ett propellerbyte. Och bör jag öka 1 eller 2 tum i stigning? Jag antar att 1 tum skulle ge ~5900 o 2 tum ~5700 maxvarv. Rek. maxvarv är 5500-6000. Förutom att toppfarten kommer åka något så borde väl marschfarten hamna lite högre också? Jag köper via USA så det blir lite svårt att testa o lämna tillbaka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Maj , 2010 Du bör öka stigningen 2 tum = 5700-5800 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 4 Postad 22 Juni , 2010 Har nu testat med en 19 av samma märke. Nu hamnar jag på 5300-5400 varv vid lugnt vatten och normal last. Hastigheten ligger på 29-30 knop. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor på 2. Alltså en sänkning på 600-700 rpm och ~4 knop lägre toppfart. Är det normalt med så stor skillnad på 2 med tanke på dom höga varven på 17 propellern? Trist, får slänga ut en annons på 19 och montera tillbaka 17 istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 22 Juni , 2010 Brukar man inte räkna med ca. 250-300 rpm/tum, då är det ju normalt om varvet sjunkit från drygt 6000 till runt 5400. Du får väl sätta på en 18 i stället. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 4 Postad 22 Juni , 2010 150-200 rpm har jag läst, men det verkar ju stämma betydligt bättre med 300 rpm. 18 finns inte i samma modell. Då får jag byta model och/eller märke. Men jag kör vidare med min 17 denna sommar. Får se om jg gör ett nytt byte nästa sommar istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 22 Juni , 2010 Om det går/finns så kan du ju ev. skaffa en prop. med större diam. för att få önskat varvtal. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser