Gå till innehåll
onsdag 24 september 2025
Vimorina

Inredning, döja tilläggsisolering?

Rekommendera Poster

Hej

Jo förre ägaren av min maxi 84 har isolerat insidan av båten, med liggunderlägg. Detta är kanon, ger både bättre värme och minskad kondens på insidan. Men han glömde lite kring att täcka denna isolering.

På vissa ställen har han satt plysch, andra ställen någon äklig mattliknande täckning och slutligen på vissa ställen helt öppet.

Nu skulle jag ju vilja täcka igen detta, med något fint som fyller upp inredningen. Antingen ska det gå i Teak eller vitt. Därför söker jag nu tips på vad jag ska göra? Lär ju vara något som går att limma på och sedan går att böja så att man kan följa formerna på båten.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Isolerar just nu med liggunderlag i ruffen.

Över detta tänker jag limma den vanliga typen av skrovmatta, ca 3mm tjock.

Ett annat sätt, som jag själv inte kommer göra denna gång, är att limma lister utefter skrovet var 40-50 cm, för att därefter skruva garnering, tunna lister utefter skrovsidorna.

Finns en annons på en Misil på Blocket just nu, där man monterat trä utefter skrovsidorna.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis isolerat min motorseglare på det sättet, och klätt över isoleringen med en ytmatta, melerad vit, 3 mm tjock.

Både isolering och klädsel med ytmattan beskriver jag i min blogg. Det senare bl.a. här http://thallatha.blogspot.com/2010/04/super-marina.html och här http://thallatha.blogspot.com/2010/04/allting-vitt-vitt-vitt.html

Har du nån specifik fråga, ta en bild eller fler och ställ den här på MG. Vi är många här på MG som har stor erfarenhet av att jobba med gamla båtar och det finns säkert många ideer hur man löser ett specifikt problem.

Sen gäller det naturligtvis att sovra och ta till sig det som passar en själv bäst. Vi är ju alla, som tur är, olika och var och en tänker ju på sitt sätt., Det kan finnas många lösningar på ett problem.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett jättesnyggt sätt som jag kommer att härma (när våra mahognygarneringar är nedslitna) är att ta  20-25 cm tunna träribb. Klä dom med mjuk 2-3mm matta och sätta upp som garnering (=liggande list)

Detta sätt är mer kostsamt och mer arbetsamt än att bara limma mattan direkt men blir väldigt fint.

Bilden är från en specialbyggd Linjett 37 (inte vår)

post-2001-1394236335,038_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter tungt!
Och det utan att man ser träet.
Nä, på med mattan direkt på ligguderlaget utan bedövning bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, alla är goda även om de kräver lite arbete.

Som sagt ligger det en bit ner på listan, och blir nog inte av i år utan evt i höst eller nästa vår.

Var förbi Erlandson Trade här tidigare i våras och fick nys på något nytt, Flexifaner, alltså ny modell av faner som är sitter på formbart papper. Ska gå lätt att följa båtens konturer och framförallt spricker den inte som vanlig faner när den böjs.

Frågan är om detta skulle fungera? Någon som testat? Det som tar emot är att liggunderlaget under blir för mjuk och det går att trycka hål i själva faneren. Har ej kommit på någon lösning på hur man ska komma runt det.

Känns lite som att skrovmatta blir enklast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erlandson Trade är det det företaget som står på båtmässan och säljer trälister mm och som finns i Vallentuna?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men dom finns i Upplands Väsby..

www.erlandsson-trade.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...