Gå till innehåll
onsdag 20 augusti 2025
frubba

Slipning av teak

Rekommendera Poster

Jag ska nu lacka mina grabbräcken och teakdörr till båten. Jag undrar vilken kornstorlek på slippappret jag ska ha vid mellanslipning. Jag vill gärna ha tips om vad jag ska lacka med. Ska det vara klarlack eller fernissa eller något annat? Tacksam för svarGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De riktiga entusiasterna bruak rekomender 320 - 400 papper.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=339889

Tippsen i länken ovan kom lägligt till jag skulle börja lacka delar till teakinredningen i min båt. Jag har lackat med tvåkomponentslack. Första lagret förtunnat. Mellanslipningarna har jag gjort med 180 papper och efter det ett svep med 240 papper. Efter ett antal stykningar med den blanka tvåkomponentslacken, skall jag stryka ett lager halvmatt lack. Men det är ju en inredning. Kolla på vissa bilder i länken - vilken lyster.

Grabbräcken ute skulle jag definitivt inte lacka. Men det är ju jag det.

Annars har jag förkärlek för slippapper med kornstorlek 40, men det är lite i grövsta laget Flört

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret ToaenGlad Men varför kan man inte använda lacken på grabbräckena?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du missförstod mig beträffande grabbräcket.

Det går mycket bra att lacka teak ute tex grabbräcke, men man måste va nogrann med behandlingen. Avslipning, noggran avtorkning med lösningsmedel, lacka första lagret med förtunnad lack. Sen många lager 7-8 -10 lager.

Det är jag och (många med mig) som tycker att teak ute skall va obehandlad.

Grabbräcke, bänklock och durkar i sittbrunnen, teakdäck, sådana saker skall inte lackas. Det är en säkerhetssak. En lackad teakyta blir lätt hal. På ett grabbräcke skall man ha maximalt grepp. Det kan ju va skillnad mellan liv och död.

Tänk dig att du är ute och seglar när det blåser 20 m/s och det är en saftig sjögång. Du måste snabbt upp på däcket för att fixa nåt. Ett skot som har hakat sig eller liknade. Av ren dummhet kopplar du inte livlinan. Du skall ju bara ut ett par steg på däcket och du har ju grabbräcket att hålla dig i. Visserligen hel felt tänk, men det måste ju gå snabbt. Allt är blött. Du tar tag i handräcket och häver dig upp på däcket, tappar taget och faller överbord.

Drastiskt - ja, men inte orealistiskt.

Sen är jag lat. Jag har lackat teak utomhus och det har aldrig blivt så bra. Nu är målning och lackning inte nåt som jag tycker speciellt mycket om och jag har nog inte lagt ner tillräckligt och rätt utfört arbete.

Det är kanske därför som jag tycker att grå teak är vakrare än lackad.

Skall du lacka grabbräcket så ha i lite halkanix i sista strykningen

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...