Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MissB

varför går säkring i svartbox på tamd41-A

Rekommendera Poster

Hej alla! Har nyss blivit medlem o skulle villja höra om det finns någon som har haft samma problem som jag. Har en nimbus 3003-88 med en tamd41-A-88. ovanpå motorn ganska nära turbon så sitter en svart box med en automatsäkring o en vanlig säkring samt två reläer. Vad har dessa för funktion, den vanliga säkringen går så fort jag startat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är inte säker på 41-orna men på mina 40-or så är det ena reläet startrelä det andra är till glödningen sen en automatsäkring som skyddar det hela,den vanliga finns inte på mina men det är kanske något som kom på 41-orna.Du skriver inte om du får igång motorn o om den laddar så det är lite svårt att veta vad som händer o ge tips på varför den går. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Laddningen är ok nu! Dålig kabel till förbrukningsbanken. Motorn går som vanligt o jag hittar inte något som inte funkar!! Volvo penta sa att det är två reläer, det ena är startrelä o det andra är jordrelä, vad nu det är? Iallafall så var det kul att höra att det var glödningen, för motorn startar ju ändå. då ska jag mäta mig fram till glödninigen o se. ska även kolla reläet. Tack för tippset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Den vanliga säkringen även kallad hängsäkring är kopplad till en solenoid som drar spjället som sitter i avgaskröken. Anledningen till att säkringen går sönder kan vara att spjället med axel kärvar och går tungt, men oftast är det kortslutning inuti solenoiden och den måste bytas ut för dyra pengar.

Följdfrågan blir då oftast måste jag ha detta spjäll och solenoid?

Spjället har funktionen att minska avgasröken på låga varvtal.

Du skrev att säkringen går så fort du startat, om du sätter i en ny och sedan slår på tändningen utan att starta motorn och sedan kollar säkringen så har den troligtvis brunnit av.

Om du lokaliserar solenoiden som sitter under turbon-avgaskröken och tar loss kontaktstycket och gör om ovanstående test med att slå på tändningen så borde säkringen vara hel då.

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! Jag kan altså låta bli det felet eftersom det är en onödig funktion. Har förstått att den togs bort pga att den krånglade på äldre modeller?Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...