stadardmats 0 Postad 25 April , 2010 Har den gångna vintern haft isär min ålderstigna MD6A som ett sista försök att förlänga dess livslängd. Motorn är gammal och ägaren innan mig har nog inte gjort mycket av service på den. Nu har jag haft av topplocket och låtit provtrycka spridarna, slipat ventiler, bytt packningar (topp ventilkåpa), bytt olja filter, bytt bränslefilter och luftfilter. När allt kom på plats så var motorn till att börja med mycket svårartad. Jag fick då en känsla av att det inte blev tillräcklig kompression och pressade kompressionshandtaget ytterligare nedåt vilket i alla fall inte hade någon negativ inverkan. Lite bättre puffar från avgasröret. Efter att ha kört startmotorn under ca 2-3 minuter (inklusive korta pauser) så kom några antydningar till tändningar. Så småningom kom motorn i gång och då började det som jag inte fattar. Nu startar motorn om än lite motvilligt. Den går ca 10 - 30 minuter på tomgång innan den självdör. Och så fort jag lägger på belastning i form av propellerdriv så dör den. Frikopplar jag propellern och bara gasar så svarar den dåligt på pådraget och når kanske 10000-1500 varv som max. Fortfarande tycker jag ljudet från avgasröret har en rätt smattrigt karaktär, det smäller liksom en aning mer än förr i varje tandning. Skulle vara väldigt tacksam om någon har en teori vad som kan vara felet med hjälp av denna kanske vaga beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 578 Postad 25 April , 2010 Eftersom dekompressionsanordningen inte är justerbar på dessa motorer, kan man behöva montera två ventilkåpspackningar, för att höja ventilkåpan lite. När man slipat ventilerna och fräst sätena hamnar ventilerna lite högre, och då kan vipporna ligga an mot dekompressionsaxeln, vilket medför att ventilerna inte stänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stadardmats 0 Postad 25 April , 2010 Jo, jag har märkt att dekomressionshandtaget är betydligt trögare sedan förra säsongen. Så det låter mycket troligt det du säger. Ska prova imorgon att lägga dit en ventilkåpspackning till. Tack för snabbt svar f.ö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stadardmats 0 Postad 26 April , 2010 Ganska många på båtklubben har bidragit med råd och hjälp när jag felsökt motorn. Alltifrån fel på dieseln, luft i bränslesystemet, för tätt luftfilter m.m. Men tipset om en extra packning under ventilkåpan hade ingen kommit upp med förut. Tipset visade sig vara det som ledde till lösningen. Mycket riktigt låg dekompressionsvredets axel för hårt an mot ventillyftarna (därav trögheten i vredet). Men jag kom aldrig på att detta inverkade på hur ventilerna kunde öppnas… Jag la alltså in en packning till och fick dessutom avstå från att dra muttrarna som håller kåpan allt för hårt. Därefter startade motorn, svarade på gaspådrag och klarade belastning. Det var en fantastisk känsla att köra båten i en hel timme!!! Egentligen skulle jag nog vilja dra ventilkåpemuttrarna lite hårdare och funderar på om man kan lägga in en tredje packning under ventilkåpan: Någon som vet om det är möjligt eller inte? Hur som helst, stort tack Rollen för ditt snabba och kunniga råd! Senast ändrad av stadardmats | 26 april 2010 | 16:18 Senast ändrad av stadardmats | 26 april 2010 | 16:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser