Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Martin73

Justering regulator yanmar.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Har haft strul hela vintern med min sb8, är helt otroligt svårstartad. Tror att felet ligger i bränslesystemet och har bytt nålen i bränslepumpen. Kan någon ge ett bra tips om hur man ställer in regulatorn. Vet att manualen säger att nålen inte får skruvas in hårdare än med två fingrar. Någon som grejat mycket med detta som vet hur man gör för att det ska bli bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är fjädrarna? Om pådragsfjädern är slapp och dålig så blir dom tjuriga att få igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde nästan hela batteriet innan maskinen gick igång. Svarar mycket dåligt på gas, tar evigheter innan varvtalet ökar. Dessutom vill den stanna helt när backen läggs i.

Nyrenoverad topp(styrningar, ventiler), genomgånget bränslesystem(matarpump, bränslepump, anslutningar, filter). Lika förbannat så jävlas det. Lackar ur nu och lägger snart ut båten på annons och skaffar snurrebåt   :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har luftat pumpen genom att lossa på nippeln som spridarröret sitter fast i på pumpen. Bytte du bara nålen eller bytte du pumpelement och plunge också? Byt alla delar på samma gång. Dom kan vara slitna utan att det syns så lätt. Är pumpen nyrenoverad,länkaget ordentligt inställt, fjädrarna i bra skick, och elpumpen funkar så ska den ju bara gå:) Har du tvåspaksreglage? I så fall vill dom gärna stanna när man växlar för man drar av för mycket på gasen. Å motorn hänger inte med lika snabbt ner i varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är luftat ordenligt. Jag bytte bara nålen, tyvärr. Pådragsfjädern har jag svårt att bedömma. Har 2-spaksregalge. Felet har smygit sig på under säsongerna men har blivit jobbigt nu. Båten är ju praktiskt taget obrukbar i nuläget. Har tyvärr ingen handlare här som har dessa delar över disk, utan det blir att beställa.

Ps. Kolvringarna är ruskigt trötta, motorn tar rejält med olja, men jag får inte in det i startproblematiken... eller har jag fel nu? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du dåliga kolvringar så får du dålig kompression. Det är just kompression du vill ha så att trycket/värmen antänder dieseln. Så visst kan det vara en stor bov i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när jag kört så länge med startmotorn att förbränningsutrymmet blivit varmt så tänder det. Som glödvärmning. Blir inte klok på detta, känns som om det är 2 fel som flyter ihop. Taskigt komp och knas på bränsletrycket. Spridaren är nytryckt också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårstartad och/eller kräver fullgas för att hoppa igång kan bero på justering av länkaget till gasen, det står beskrivet i manualen hur man gör, mycket riktigt står det att man ska dra spindeln lätt mot stoppet.......hittade manual till YSB, antar att SB är lika ang denna justering, på följande länk, http://www.cafecrema.dk/biancafiler/verkstadshandbok_yanmar.pdf

 



Senast ändrad av arosa | 22 april 2010 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny info: Maskinen går igång skapligt med startgas, MEN, sen att varva upp ifrån tomgång är värre. När gasen dras på så storknar motorn och tappar varv, börjar ryka brunt, för att till sist dö helt, om inte gasen dras tillbaka. Vid back orkar den inte gå, utan dör sakta. Väntar på delar till insprutningspumpen, kan det vara den som spökar, eller är det regulatorn? Känns som om bränsletrycket inte är tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...