Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Håkan

Marieholm Catalina ägare titta här

Rekommendera Poster

Gäst Håkan

Hej! jag har en catalina den gamla modellen, jag undrar hur många här som har samma eller m22:an här på forumet,samt att jag tycker att det kunde vara trevligt att byta erfarenheter m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Hej Jag köpte en Marieholm Catalina m22 nu i våras (har den fortfarande kvar). Jag jobbar just nu på att skaffa mig erfarenheter :-). Största problemen än så länge är med motorn. 3 frostpluggar har gått sönder (en lossnade och de andra gick det hål i). Trimplanet pajade för någon tid sedan. Nu är nog allt lagat. Mest renovering återstår. :-)

post-0-1394234293,968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst /NIcke

Jag har en Marieholm 22 med trä överbggnad vet inte år modellen men tror det är -68. Jag har renoverat hela båten utvändigt i sommar(nytt tak bla) och ny spis,presis fått den i vattnet och då läcket drevet (250 ) vatten huuu. så nu är det bara att plocka upp den igen. Så nu är det bara att börja med renovering invändigt och drevet.Så är det någon som har någon bra lokal i GBG så hör av er. Jag byter gärna erfarenheter med andra Catalina ägare. /Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt mig en Catalina i våras. Dock en 20 fotare. Verkar vara välldigt ovanlig då det är den enda jag har kunnat hitta. Måste säga att det är allmänt dåligt med historik kring dessa båtar. Har inte hittat något läsvärt då jag sökt på catalina på googles förutom en massa porr :roll: ....hm......

post-3688-1394234299,2607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B

Har även jag en Catalina av gamla modellen. Hittade denna broschyr på numera nedlagda Fiberclassics.se. 23-25 knop med 75hk låter lite i överkant. Har en AQ120A i min som ser ut precis som på bilden.

post-0-1394234299,4056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B

Råkade posta fel bild i förra inlägget som visar någon annans båt.

post-0-1394234299,4496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst håkan

jontemyra om du läser mitt inlägg högst upp så ser du att jag också har en 20fotare , vad är det för årsmodell på din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Håkan! Ok! läste nog lite för fort. Trodde du hade en 22 fotare. Köpte min i våras och förra ägaren vet inte om det är en 67:a eller 69:a. Jag gissar dock på en 69 då det sitter en B20 i den och 67:an hade B18. Nu kan det ju i och för sig vara bytt motor under åren.......vad har du för årsmodell? motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jontemyra jag vet inte va det är för årsmodell men det sitter en b20 i min med,det verkar som dom har tillverkats med olika överdelar och ruter har du några bilder på din som du kan maila för det hade varit roligt och se hur din ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har också upptäckt att det verkar finnas flera överbyggnader. Jag har den rundade överdelen. Jag har flera bilder jag kan maila om jag får din mailadress. Vem vet....du kanske också har lite bilder ? :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robban

Vad kul att det finns fler som har en Catalina, Jag köpte min 20 fotare för 2 år sedan som ett litet renoveringsobjekt. tyvärr nöp motorn för mig i sommras så nu har jag ett litet vinterjobb:-) Det vore kul om någon har tid att dra igång en Catalina klubb här på maringuiden, så kan man utbyta erfarenheter osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rikard

jo du robban det är ju bara att köra igång....sommarn är ju snart här igen(eller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Terry

Hejsan Catalinaägare! Har just skaffat en M22:a -67 som tycks vara i riktigt bra skick. Den har B18 och 100-drevet, VP120/100, ekolod, GPS, gasolkök, nya dynor och kapell, ser bra ut. Får ner den till stockholmstrakten, där jag bor, inom några veckor. Tänkte under vintern byta de repiga ruffrutorna med lister samt listen runt däcket. Ser gärna att vi får igång en Catalinaklubb, och byter gärna erfarenheter med övriga ägare till denna trevliga och inte helt vanliga båttyp. Har lite datorkrångel just nu, men kommer igen med några bilder längre fram. När det gäller årsmodell, så sitter det på min båt en id-bricka vid ratten, där 123-67 med de två sista siffrorna visar att det är en 67:a. Har originalboken från Volvo Penta kvar, dock ingenting angående själva boken, ska vi hjälpas åt att hitta litteratur? På återhörande! Terry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peo Skytt

Catalina vänner.....jag har också blivit kär, nä hela familjen faktiskt...vi har precis nu köpt en M22:a -75, men den har en VP 170 (B30) samt VP 270 drev...verkar vara lite ovanligare med denna motor? eller? men motorn mår inte så jätte bra, så den ska jag renovera i vinter...och det med en Catalina Club tycker jag låter jätte bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars

Hej! Har just blivit ägare till en Catalina 20 fot med 120 HP B18, som verkar va i bra skick. (årsm-75) Tacksam för råd och tips om saker jag bör tänka på med båten. Ser fram emot en trevlig sommar - förhoppningsvis utan för många oväntade överaskningar.

post-0-1394234307,6867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst richard b

Lars, är du säker på årsmodell -75. Den info jag har är att 20-fotaren ersattes av 22-fotaren, 1967 eller nåt liknande. B18 ersattes av B20 ungefär i samma veva. 1975 tillverkades garanterat inga B18.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars

Hoppsan! Årsmodell -65 stämmer kanske bättre ??!! Tack för info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

O'hoj Catalina ägare! Köpte en Marieholm catalina 20 fotare från -69 i somras, med en Aq110 (B18 dubbla stromberg cd150,100A drev). Båten var i hyfsat skick,men fick klyva drevet som läckt in vatten genom packboxarna pga att förra ägaren försökt flyttat stenar med propellern. Så propelleraxeln var som en korkskruv,det blev till och sätta i ny axel med nya boxar o lager ,nya packningar i hela drevet. Vidare var avgaslimpan slut så det blev en ny,och en ny generator så snart är båten snart uppe i sitt rätta värde :) I vinter blir det att gå igenom motorn ,så det bara är att stoppa i nyckeln o åka i vår.

post-0-1394234308,2687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ni som har Catalina m20 jag skulle gärna vilja utbyta lite bilder för att se hur de olika ser ut, för det verkar som att det finns en del olika överbyggnader med mera och även en del som är ändrade i innredningen. är det någon som vet om det går att lägga in bilder på ett jemensamt ställe på marin guiden så skulle jag bli glad, P.S håller på att byta motor och i och med det även lite ombyggnad av innredning .tack på förhand Håkan

post-5393-1394234309,9767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:tant Hej Håkan! Jag heter Anders Blohm och har ansökt om att få starta en club för oss Cattalinaägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders såg att du startat en klubb här på maringuiden men går det att ändra namnet så att den inefattar m20 den tidigare modellen också? så vore det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! de vore kul om så många som möjligt gick med i catalina klubben,för er som inte vet hur man gör,gå in på båtklubben online uppe till vänster i bild,sök på catalina och gå in där,uppe till höger finns ansök om medlemsskap klicka där och fyll i uppgifterna (obs är du redan medlem finns inte knappen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Jo det finns en till M20 liknande jontemyras fast med utombordare Chrysler 75hk . Köpte den i somras pga den sköna modellen.

//Stefan

post-0-1394234497,3051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...