Gå till innehåll
torsdag 27 november 2025
henriknil

Hur måla om i sittbrunnen ?

Rekommendera Poster

Vi har en Orrskär 850 som vi skall måla om i nån vit nyans ( i sittbrunnen och ev i cabinen).Nu är det en senapsgul färg där, det jag undrar över är om det fungerar med sprayburkar eller om man kanske måste använda riktig båtlackfärg, och om jag köper en större sprayburk(99kr på OK) hur mycket kan jag räkna med att den täcker. Jag har ca 4kvm att måla i sittbrunnen och ca 10kvm i ruffen. En burk lackfärg(international) som täcker ca 8-9kvm kostar 340kr.

Är det nån som provat på detta eller har några erfarenheter så tar jag tacksamt emot alla tips.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att det är plastytor du pratar om, och det kommer att bli riktigt flammigt och fult om du inte är riktigt duktig på att använda sprayfärg, mitt tips är att rolla på färg och använda en bra pensel eller planstrykare att jämna ut med i vått tillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med westfjord använd inte spray färg du kommer att bli besviken pensel eller roller är att föredra . gör rent noga och ta bort lös färg annars kan du använda nästan vilken plastfärg som helst. vit kulör kan ibland bli lite mycket vit om du fattar vad jag menar bryter man färgen mot lite grått så tycker jag det harmoniserar bättre i och med att ytan inte är helt slät utan förmodligen lite ojämn och gropig skuggor och ojämnheter slätas liksom ut lite då. Ingen regel men egen erfarenhet. helt vit färg kan bli jobbigt bländande i gassande sol

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag målade om min orrskär förra året i sittbrunnen och kabinen.

Det blev som en ny båt invändigt. Jag slipade lätt med sandpaper och tvättade med sprit efteråt.

Sen använde jag två-komponentsfärg som jag rollade två gånger.

Det är ju ganska viktigt att man har rent så att färgen fäster.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är plastytorna i sittbrunnen och cabinen det gäller, ska man använda en  högblank färg eller en något mattare yta, det känns som att en blank färg skulle passa bra, den färgen som det är målat med nu är en matt gulbrun  färg.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...