Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
Saltoe31

Hur lossa Termostathus på VP KAD44

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått en glykolläcka i en oring i anslutning till termostathuset under vintern. Nu undrar jag om någon har koll på hur man lossar den.Jag bifogar en länk till en sprängskiss. Det är oring nr 3 som läcker. Jag utgår från att man byter även tätring nr 6.

Frågan är om det räcker att lossa bult nr 14 (2 st.) och bult nr 16 (4st)och givetvis slangar m.m
Jag vill ju inte behöva lossa avgaslimpan eller vad det nu är som sitter direkt till vänster om termostathuset.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-26-3435C.aspx

Tacksam för råd från någon som gjort detta förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lossa 16 och 4. Kolla så inte röret nr:2 är sprucket när du får loss det, ett sketet plaströr. Sen får du vara noga med nummer 6 så att den hamnar rätt. Kan vara lite bökigt med tanke på att röret ska på plats samtidigt, 6an vill gärna kalva ur läge då.

Kleta gärna lite permatex eller hylomar på både 6an å 3an. Surt om det läcker när du fått ihop allt och glad i hågen startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar. Verkar läge att beställa detta rör också  när man ändå är igång alltså.Lite trist att stå där med nya oringar och ett trasigt rör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte jättevanligt att röret spricker/är sprucket, men när du ändå är igång så är det ju inga pengar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du har ett kall läckage där,jag har samma på mina men det tätar till sig när jag sjösatt och kört lite.Har haft samma fel i ett par år nu men lever med det.Det ska ju naturligtvis inte läcka men man väljer ju sina strider..Jag har nåt element i båten som också fuktar på vintern men funkar utmärkt sommartid.Står båten inomhus eller utomhus under vinterhalvåret?Inomhus i varmhall borde det inte läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har fått en glykolläcka i en oring i anslutning till termostathuset under vintern. Nu undrar jag om någon har koll på hur man lossar den.Jag bifogar en länk till en sprängskiss. Det är oring nr 3 som läcker. Jag utgår från att man byter även tätring nr 6.

Frågan är om det räcker att lossa bult nr 14 (2 st.) och bult nr 16 (4st)och givetvis slangar m.m

Jag vill ju inte behöva lossa avgaslimpan eller vad det nu är som sitter direkt till vänster om termostathuset.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-26-3435C.aspx

Tacksam för råd från någon som gjort detta förut.

Fyra år senare... jag vet. Men jag undrar hur det gick för dig med detta och om du kom på vad det var. Jag verkar ha samma problem på en av mina KAD44.

Vänligen

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...