Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
WaterWolf

Pollare

Rekommendera Poster

Jag ska sätta upp 2 st Pollare på bryggan till min 21.5 fots Sea Ray. Jag undrar vad som är praxis eller lämpligt avstånd mellan Pollarna? Eller avstånd från resp Pollare till För och Akter för att ge bästa och säkraste angöring?



Senast ändrad av WaterWolf | 07 april 2010 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt frågan. Är det pollare på bryggan du tänker på?

/Micke W

 

 



Senast ändrad av lizardking | 07 april 2010 | 16:02



Senast ändrad av lizardking | 07 april 2010 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Ursäkta om jag var otydlig....Det är Pollarna på bryggan som ska hålla förens och akterns tampar när båten är vid hemmahamn....

 



Senast ändrad av WaterWolf | 07 april 2010 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa och säkraste angöringen, är om du sätter pollarna där du helst vill ha dem. Du lär använda genomgående bultar, så det som avgör är tågvirket, dragutjämnare och ev fendrar. Sätter du dem i höjd med pollarna i för o akter, eller 30 fot emellan dem, spelar ju mindre roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Men tänkte mer på den optimala vinkeln mellan pollare och förtöjningslina så att båten inte kränger eller rör sig utan ligger tryggt i dåligt väder

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du längs med?

 

Då behöver du i så fall behöver du tre pollare, för för och akterända och den mittre till för och akterspring. Själv skulle jag nog bara sätta i öglor och tillverka färdigasplitasde och avpassade ändar som satt fast monterade i bryggan. Bara att lägga på knapana på båten när man lägger till. Glöm bara inte att montera ryckdämparna innan du splitsar den andra öglan.

 

Säkraste angöringen sker ganska långt från land, under förutsättningen  att man känner igen förtoningen. Om man inte riktigt vet var man är, kan det naturligtvis va lite knepigt att angöra.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 12 april 2010 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...