denne 1 Postad 31 Mars , 2010 Hallå Har haft kapellet inlämnat på tvätt samt impregnering.. I dag så tog jag av vinterpresseningen å knäppte på kapellet å en kvart senare började det regna..Jaja tur jag fick på det i tid tänkte jag...men det fuktade igenom på flera ställen å droppade å så. Jag som trodde det skulle rinna av som vatten på en gås Brukar det bete sig så första gången det blir blött å blir bättre sen eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 1 April , 2010 Jag tycker det borde hålla tätt från start. Kan det vara så att firman helt enkelt glömde impregneringen? Jag brukar tvätta och impregnera mitt gamla slitna kapell hemma i badkaret, och det håller alltid tätt hela säsongen. En proffsbehandling borde inte vara sämre. Senast ändrad av monark-670 | 01 april 2010 | 08:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 April , 2010 Det skall naturligtvis vara helt tätt om det är nyimpregnerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 April , 2010 Håller med. Ska vara helt tätt från start. Reklamation! Gå tillbaka till firman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 April , 2010 Håller INTE med enligt flertalet kapelltvättares hemsidor måste kapellet blötas för att tyget ska svälla efter impregnering. Om det därefter inte håller tät ska du givetvis reklamera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 1 April , 2010 Hej i dag när kapellet torkat så testade jag att hälla vatten på det...det sög åt sig som hushållspapper.. det kom även en mindre regnskur å det blev helt genomvått å rann in på inredning etc Så nu har jag dragit över en pressening igen !! å ringt till firman som impregnerade.. Han skyllde på dålig täckning på mobilen å la på luren...har testat att ringa flera gånger nu GRRR Va fan gör man nu ? jag har kvitto å allt på jobbet men det slutar väl med att man får impregnera det själv om det nu inte blir tätt när det sväller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 1 April , 2010 Håller inte heller med. Efter en sådan tvätt och impregmering så kommer det läcka vatten ett tag. Det är meningen att tyget skall svälla vid väte och därmed blir det tätt. Så ha lite tålamod nu, så skall du se att det blir tätt efter några regnskurer. Köte nytt kapell orginal och herregud vad det läckte i början. Det droppade överallt. men sedan bev det tätare och tätare. Men det tog faktiskt nästan 2 veckor med rätt mycket regn före det var perfekt. Så lugn det blir tätt! mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 2 April , 2010 Phu..Det var skönt att höra då kan man kanske slappna av lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 April , 2010 Skriv till medlemmen frewi här på mg och fråga, han arbetar med sånt här. Att ett nytt kapell läcker till en början beror på sömmarna och inte väven i sig. När två tygstycken ska sys ihop så gör nålen ett hål som är större än vad sytråden är grov, det här tätar efter några regn. Själva väven däremot är helt tät. Senast ändrad av Terrafobica | 02 april 2010 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 2 April , 2010 Hmm..Jaha det var ju inte bra för väven suger åt sig å läcker på vårat å inte bara i sömmarna....Suck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 April , 2010 Förstår inte riktigt vissa inlägg i tråden om jag skall vara ärlig, jag fick garanti på att mitt skulle vara tätt efter tvätt och impregnering, däremot när det är nytt kan det läcka lite i sömmarna innan nålhålen har svällt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 2 April , 2010 Om du har möjlighet så skulle jag råda dej att åka tillbaka till företaget som har tvättat & impregnerat kapellet och reda ut det hela. Nya & tvättade kapell läcker ofta i sömmarna pga av precis som flera redan har skrivit att tråden och kapellväven sväller efter några regnskurar. Det finns i huvudsak två olika typer av kapellvävar, dels dom som har ett skikt av akrylharts som gör kapellväven absolut vattentät, (tål ca. 100cm vattenpelare) och dom som står emot vatten så länge det finns fungerande impregnering. Jag tror inte att kapellet kommer att täta efter några regnskurar, jag vill inte heller knäppa någon kollega på näsan och påstå att företaget gjort fel men jag tippar på att något gått fel i impregneringen eller att dom missat något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 2 April , 2010 Nu skall ett nytt och/eller nytvättat och impregenerat kapell vara tätt från början.. Om det funkar så att det måste bli blött först så borde dom ju blöta det och kolla att det är tätt.. Om det ens är ett seriöst företag?? Senast ändrad av Mark77 | 02 april 2010 | 17:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 4 April , 2010 Nu fick jag tag i kapellmannen..Han sa att så ska det inte vara å han skulle komma hem å impregnera det här hemma på båten.. hur gör jag bäst för att skydda båten när det impregneras på plats ? ska man spänna plast under kapellet så det sticker ut över relingen, fönster etc ? Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 April , 2010 Om du behöver täcka så får väl gubben som impregnerar fixa det, det är ju en reklamation, han ser säkert till att han tar bort eventuellt spill, han vill ju inte att du skall klaga en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 8 April , 2010 Såja nu har fabror kapell varit här å impregnerat...nu rinner vattnet av direkt Denne Senast ändrad av denne | 08 april 2010 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 April , 2010 Låter som om att dom glömde impregnera det första gången.. Om man impregnerar ett kapell så skall impregneringen göra det tätt, inte vatten efteråt, det skall rinna av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser