Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
ziggemannen

Delbara åror?

Rekommendera Poster

Hej på er. Har en Crescent 42, och undrar om det finns delade åror till denna som skulle fungera. Anledningen är att vanliga åror är så attans bökiga att få med i bilen. Någon som har några tips? Zigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Varför ska du ha dom i bilen? Så mycket regnar det väl ändå inte. Skämt osido. Har du tittat på båtshade/paddel teleskopisk? Kanske något klent. Om man kapade av åran och satte en rörbit över skarven ca 350mm långa, skarven skulle jag inte sätta så den kommer i klykan för där belastas åran som mest. Kanske man skall ha 2 skarvar, dela åran i 3 delar för att skarvarna inte skall belastas så hårt. Måste erkänna att jag inte sett något liknande, men skulle åran gå av så skulle jag laga den på så sätt. Är det så att du ror på öppet hav så kan jag inte rekomendera det. Krafterna på årorna när man ror på öppet hav är stora om vindlasten är stor. Men å andra sidan hjälper det inte om årtullen inte håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför jag är trött på stulna åror, och jag har ingen kombi. åten ligger i en insjö, och årorna är primärt för att ta sig ut och in till bryggan för att inte få en massa gräs i propellern. Zigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst George

Jag förstår. Vet inte om mina förslag är realistiska för dig. En kamrat som har samma problem löste det genom att blulta fast ett plaströr på var insida på båten där han stoppar in årorna och låser med ett lock. Dom har en andra funktion i det att han borrade hål genom rören och använder som spöhållare. Besvärligt att inte få sina grejor i fred.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...