Gå till innehåll
lördag 31 januari 2026
Gäst S-A Jacobson

Varning för Suzuki bränslekoppling

Rekommendera Poster

Gäst S-A Jacobson

Min nyköpta Suzuki DT 28 -82 stannade plötsligt, första gången efter sex minuters drift med under halv gas, andra gången efter 13 minuter. Motorn undersöktes av säljaren utan att han kom på något fel. Senare upptäckte jag att honkopplingen på slangen från tanken inte släppte igenom bränsle. Där finns ju en avstängningsventil för att undvika bränslespill vid isärkoppling. Kopplingen går inte att ta isär, men jag försökte rensa den med tryckluft. När inget kom ut delade jag kopplingen med bågfil och upptäckte att en liten fjäder i ventilen hamnat fel. Istället för att sitta intryckt i ventilkäglans urborrning till halva sin längd som avsett, låg fjädern på tvären under ventilkäglan och hindrade öppning av denna när slangen kopplades på motorn. Detta måste vara ett tillverkningsfel, eftersom fjädern omöjligt kan ha kommit ur sitt läge när kopplingen väl var hopsatt. Det konstiga är ju bara att motorn gick någon gång alls. Innan motorn stannade för första gången hade den ändå gått problemfritt en timme på utvägen, dock med måttligt gaspådrag. Tipset kanske kan hjälpa någon med oförklarligt fel på en Suzuki av motsvarande åldersklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...