Faderullan 728 Postad 24 Februari , 2010 Ärade forum Vinterpysslet i garaget med att sätta ihop en nygammal motor till mitt båtprojekt börjar vara klart. Innan jag lyfter i motorn tänkte jag rengöra kölsvinet och botten i motorrummet och stryka topcoat på alla ytor som blir svåråtkomliga med motorn på plats. Renovering av båtens övriga ytor får vänta tills jag utvärderat dess egenskaper. Problemet är att glasfibern i kölsvinet tidigare varit helt omålad. Jag har alltså en fyrtio år gammal rå glasfiberyta som dragit i sig både det ena och det andra av oljor, bensin och guvetvad under årens lopp. Till buds stående medel är aceton, styrén, ångtvätt och en komplett samling slipmaskiner (verktygsfetischist). Vad skall jag börja med? Antar att man med hjälp av ångtvätten får bort det värsta. Att börja slipa direkt nöter antagligen in allt skit ännu djupare eller? En gargebesökare gav förslaget att hälla aceton i ångtvätten och ångtvätta med aceton Det borde väl fanimej göra susen Själv ställer jag mig mer än en aning tveksam till den metoden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 24 Februari , 2010 jag skulle göra så här: torka bort det värsta med diskmedel och vatten. Sen med aceton. Sedan slipa. Klart för målning! Fungerar kanon Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2010 Efter att ha skrapat upp det som låter sig skrapas upp, skulle nog jag köra med avfettning. Hade jag haft tillgång till ångtvätt hade det nog kommit därnäst. Noggrann renslipning med div maskiner och sen hade det hela fått torka - länge. Kanske med aktiv hjälp. Avtorkning med aceton innan övermålningen är självklar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 728 Postad 28 Februari , 2010 Tack för era råd! Har inhandlat tio liter aceton, bara så jag har något att börja med :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Fast det hade varit bättre med 10 liter avfettningsmede att börja med. Senast ändrad av toaen | 28 februari 2010 | 22:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 728 Postad 28 Februari , 2010 Det fanns redan! Väntar bara på varmare väder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser