Gå till innehåll
fredag 06 mars 2026
sabai

Iso plats och epoxibehandling

Rekommendera Poster

Fråga om Iso plats och epoxi behandling. Har ett nytt skrov gjort av Iso plast och ska nu göra i ordning skrovet för sjösättning och min första tanke var självklart att epoxibehandla innan botten målning. Men är detta självklart? Iso plasten ska ju inte suga åt sig vatten som den gamla plasten gjorde så varför ska jag då behandla med epoxi. Hur ser ni på det? Slöseri med pengar eller ger det ett extra skydd. Om man inte epoxibehandlar ska man då lägga på bottenfärgen direkt på plasten?

Tacksam för tips och idéer runt detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isoplast är inget begrepp jag hade koll på. Men det har du ju så du får väl gräva lite mer. Det verkar ju vara ett sätt att få mer vatten-ogenomsläpplig yta ungefär som epoxi.

Så en epxoibehandling blir väl hängslena. Då har du gelcoat och isoplasten som väl kan motsvara svångremmen och säkerhetsnålarna.

Hur rädd för blåsor ska man va? De kan ju åtgärdas när de väl syns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har nytt skrov. Helt nytt? Även om det var plastat enligt gamla metoder så skulle du kunna sitta lugnt i 15-20 år utan epoxibehandling. Sen är det ju alltid bra att förebygga.

Enligt vad jag kan googla fram på Isoplast så är det polyuretanbaserat. Stämmer? I så fall så ska det vara säkert mot böldpest, då det är den kemiska sammansättningen i just polyesterplasten som gör att det med tiden bildas blåsor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...