Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
Kustskepparen

Kommunikation - väderleksrapporter

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet något bra lågbudget alternativ för att kunna ta emot väderleksrapporter på havet där det ej finns mobiltäckning. Jag tänker på en resa från Malta - Gibraltar - Kielkanalen - Sthlm. Det finns något som heter GRIB-filer med väderleksdata? Kan man få tag i det via radiomottagare på nåvis?

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRIB-filerna måste du ladda ner från internet. Du kan däremot få väderkartor via kortvåg (behöver bara mottagare), du kan också ta NAVTEX på samma sätt, fast med en långvågsmottagare. En världsradio fungerar till båda. En laptop med mikrofoningång som du kopplar till världsradion och ett litet program från nätet så kan du få informationen presenterad på skärmen. Googla för instruktioner på hur du bygger kabel mm.

Enklast och driftsäkrast är en riktig NAVTEX-mottagare. Väl värd pengarna.

Har du ovan nämnda världsradio så kan du också lyssna på väderleksrapporterna. Sänds ofta ut påde på kortvåg och långvåg, förutom på FM-bandet.

Senast ändrad av cerber0s | 16 februari 2010 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var intressant.

Den drar 27 mA och lagrar filer tydligen. Hur vet den vilka områden den ska lagra in? Tar den hel klotet kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste dåligt!

Val av område och meddelandetyp som skall lagras kan programmeras.
Antennen är endast 195 mm hög och kan monteras på däck för att mottaga de lågfrekventa signalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var oxå lite snabb och missade antenninformationen. smidigt att kunna ha den på däck!

Det kanske är skönt att ej vara beroende av en laptop utan ha en liten lcdskärm som visar navtexdata?

Denna site listar olika modeller och med bättre priser!

http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?category=7&group=24

Någon som har erfarenhet av en sån där lcd-modell? lätt att programmera väderområde och tyda informationen som presenteras, eller måste man vara meterolog? :)

post-10012890-1394236245,3176_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt. Ett vanligt menysystem. Kan du hantera en mobiltelefon så fixar du navtexen. Tricket är att veta vilka områden du är i, men det finns publikationer för det. Bl.a. Reeds Nautical Almanac och den vill du nog ha i alla fall.

Flertalet av de nyare modellerna tar NMEA in och väljer automatiskt geografiskt område beroende på båtens position.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPS-information (NMEA 0183 som min FURUNO GPS skickar ut) vore fint att automatiskt filtrera informationen med. Antar att det lätt går med mjukvara i laptopen. Finns någon icke svindyr displayenhet som på bilden i mitt tidigare inlägg som har den möjligheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur långt är ett snöre? Vad är svindyrt? :) Här är ett gäng olika: http://www.mailspeedmarine.com/search.bhtml?productNumber=&keyword=navtex&brand=&leaf=&x=0&y=0

En enkel lösning är att välja in ALLA områden. Det värsta som händer är att du får dubletter på de ställen där du har dubbeltäckning på sändare. i har pappersnavtex och vill inte slösa papper på dubletter men har man en med fin display så är det ju lätt att plocka bort. Man rensar ju ändå efterhand som rapporterna blir inaktuella. Jag skulle nog vilja påstå att i praktiken så är det ett ickeproblem.

Angående Nasa NAVTEX, märket som jag länkade till och som du la upp bild på så var det en test i någon båttidning för två eller tre år sedan där Nasa Target NAVTEX Pro för £199 BLEV MEST PRISVÄRD den hade dessutom lägst strömförbrukning och en av de känsligaste mottagarna. Minns inte vilken tidning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Nasa Clipper navtex sedan många år. Mycket enkel att använda, enkel att filtrera och många gånger bättre mottagning är dyrare konkurrenter. Försumbar strömförbrukning.
Nackdelen är att navtexsystemet bara ger 24-timmarsprognoser

För just en sådan resa du gör rekommenderar jag NASA Wetherman. Bra 5-dygnsprogoser  4 ggr /dygn i samma förpackning som deras Navtex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...