Thurneman 0 Postad 11 Januari , 2010 Jag har en Mercruiser 3.0 med ett Alpha One gen 2-drev. Hur kollar jag oljenivån i drevet? Jag har varken en extern oljebehållare eller någon oljesticka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 11 Januari , 2010 Öppna den övre oljepluggen på sidan av överhuset. Nivån ska vara i höjd med det hålet. Så vid påfyllning vid oljebyte går det alltså till så att man trycker in olja med en speciell pump genom undre oljehålet till det rinner ut genom det övre hålet. Då är nivån rätt. I med övre pluggen för att skapa ett vaccumlås och sen bort med pumpen och i med undre pluggen. Glöm inte att byta packningar på pluggarna. Senast ändrad av Micke_Se | 11 januari 2010 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thurneman 0 Postad 12 Januari , 2010 Tack för svar. Jag tänkte inte byta olja utan bara fylla på. Är det lugnt att bara öppna den övre pluggen och fylla på där tills det börjar rinna ut? Eller måste det fyllas på nerifrån och upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybbis 0 Postad 12 Januari , 2010 varför inte byta olja ?? och har du för lite olja har ju det läckt ut någonstans , det kanske behvs en översyn av drevet Drev ska ju inte direkt dra olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser