Gäst KriK Postad 17 December , 2009 Hej! Funderar på en ny kikare 7x50 för att ha i båten. Det verkar vara två olika kvalteter som finns på marknaden. BAK 7 kan jag köpa för 300-400 kr och BAK 4 kostar det dubbla och uppåt. Har någon koll på om det är värt pengarna med BAK 4 om man bara skall använda sin kikare vid enstaka tillfällen på båtturen! Det är omöjligt att se skillnad när man är i butiken och testar! /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 17 December , 2009 BAK4 och BAK7 är olika kvaliteter på prismor som bryter ljuset i kikaren. Tittar du i en BAK7 kikare syns ofta en fyrkantig skuggbild utanför synfältet. BAK 4 har en mer rund och skarp synfält. Men det kan vara svårt att se skillnaden i butiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 December , 2009 Jerk Oldenburg som seglat ett varv har synpunkter på val av kikare: Kikare Marinkikare 7x50, d.v.s. sju gångers förstoring och 50 mm diameter, så skall det vara. Eller? Hur kan det komma sig att så långt bak i tiden någon nu levande seglare kan minnas så har det påståtts att en förnuftig och effektiv marinkikare skall vara 7x50? Detta är ju larvigt. Står man på bryggan på en supertanker går det väl att parera för fartygets rörelser och fokusera på målet men befinner man sig i en segelbåt på gungande hav går det inte alls. Visst har jag en flott vattentät, kvävgasfylld, gummiklädd, kompassförsedd marinkikare på Vindela men under de första nio åren av min världsomsegling kom den bara till nytta vid extremt platt vatten. Under normala förhållanden såg jag faktiskt bättre utan kikaren. Nu invänder säkert en högtrycksförsäljare av just sådana dyra oanvändbarheter att den där gubben måste vara skapligt darrhänt. Då invänder gubben att han har vunnit tävlingar och utmärkelser i pistolskytte. Det är väl helt enkelt så att de så kallade marinkikarna är utvecklade för örlogsflotta och handelsflotta, inte för oss nöjesseglare. Inför det tionde året av min långseglats köpte jag i någon sorts desperation en Canon 10x30 IS med optisk bildstabilisator. Tio gångers förstoring är alls inte nödvändigt men faktiskt fungerar stabiliseringen riktigt bra och kikaren är användbar vid måttlig sjö och klart bättre än den konventionella 7x50. Den är dock inte vattentät och robust som en marinkikare och jag aktar mig för att utsätta den för regn och rusk. Under årets seglats från Grekland till Nyköping har jag använt kikaren mycket och haft stor glädje och nytta av den till skillnad från den gamla, som har legat undanstuvad i flera år. Man kan undra om lotsar och kustbevakare i små båtar är övermänniskor och har nytta av 7x50-missfosteren. Svaret är nej, de är lika normala som Du och jag och köper gyrostabiliserade kikare à cirkus 50.000 kr. Ett alternativ för dem av oss, som inte badar i guld, skulle kunna vara en liten robust mariniserad kikare med mindre förstoring än 7 gånger. Hur långt ned i förstoring man behöver gå för att kikaren skall vara praktiskt användbar vet jag dock inte. Kikaren bör fortfarande ha stort objektiv eftersom en ljusstark kikare kanske är som mest till nytta nattetid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 December , 2009 Vet inte ett dugg vad du pratar om när du nämner olika BAK på en kikare, har inte den kunskapen, men jag var i samma situation som dig och såg ingen skillnad inne i butiken, men åkte dit när det var mörkare ute och gick ut på gatan och kollade, en enorm skillnad kunde jag uppleva, så för min del blev det en dyrare variant, ingen vetenskap i detta från min sida utan bara ett tips. Har min gamla liggande i båten fortfarande och brukar jämföra då och då, förmodligen bara för att bekräfta mitt dyra val, och det är faktiskt stor skillnad när det är mycket ljust typ dis och börjar bli mörkt, framför allt på att urskilja djupet i bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 18 December , 2009 OK! Tack till alla goa gubbar för svaren. Jag får kika lite till och vi får se om jag lyckas bestämma mig! Egentligen tycker jag att alla inköp av prylar skall vara dyra, fulla med funktioner och av bästa kvalitet. I bland hade det dock varit gött att spara in en och annan krona. God Jul /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser