Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
yodabaggins

Skillnad mellan Askeladden 505 Excel & 505 Freestyle?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är på jakt efter en stabil och rejäl bättre begad styrpulpetare i 5-metersklassen. Efter att ha läst runt en hel del, både här och annorstädes, har jag förstått att Askeladden 505 ska vara en riktigt bra, gedigen och trevlig båt i denna kategori.

Så till min fråga. Det finns ju två modeller av Askeladden 505 - den äldre Excel och den lite nyare Freestyle. Jag undrar helt enkelt vilka skillnaderna är mellan dessa båtar - utöver att Freestyle är nyare och har en lyxigare framtoning samt lite fräschare design? Är skillnaderna stora i övrigt, så att man med fog kan hävda att det är två helt olika båtar, eller är Freestyle helt enkelt en lite mer fancy uppgradering av samma skrov?

Jag behöver en båt som är stadig men som oxå går mjukt även när det går lite sjö - detta är mycket viktigt för mig. Kan jag välja vilken som helst av dessa två båtar utifrån dessa preferenser? Är det något mer jag bör veta angående båtarnas kvalité och sjöegenskaper som är relevant och kanske rentav avgörande?

Tacksam för all eventuell feedback!

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dina tankar, har själv undrat över det. Jag tror att Askeladden 505 Freestyle är en uppgradering av Excel, för när man kollar på dom så är dom ju jävligt lika även om Jag själv tycker att 505 Freestyle känns betydligt mycket snyggare och fräschare.

Kollar man på mått spec. på dom två båtarna så skiljer det lite i måtten, 505 freestyle är 5,14 m lång och 2,13 bred medans Excellen är 5,10x2,15 m, men samtidigt väger dom lika mycket, 580 kg. Det är ju bra för båda kan man dra på B-kort vilket underlättar mycket, båda klarar av samma mängd motor 75-90 hk.

Vad gäller sjöegenskaperna så tror jag att dom är ganska snarlika men ska inte säga för mycket då jag själv inte har någon erfarenhet av båda båtarna.

Jag tycker du ska välja båten som passar din plånbok och faller dig i designen m.m.

Själv skulle jag välja 505 freestyle då jag själv letar efter en sån.

 

/J

 

 

 



Senast ändrad av LongJohnSilver | 25 november 2009 | 00:30



Senast ändrad av LongJohnSilver | 25 november 2009 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...