Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025
perlez

Polar 29 vs nidelv 24

Rekommendera Poster

Funderar på att uppgradera från vår fina nidelv 24 till en polar 29. Jag gillar vår Nidelv men nu är frugan gravid med vårt andra barn så på sikt så är det dags att skaffa något lite större. Min fundering är dock att sittbrunnen är liten på polaren pga akterkabinen. Fördelen med Nidelven är att den har u-soffa i aktern och man har jäkligt skön sjökänsla när man sitter och äter där på kvällen (vid nedcabbat) vilket jag är rädd att man tappar. Gillar t.ex inte saga 27 och Risör 27 pga sittbrunnen känns trång men det kanske bara är en vanesak.

I nidelven har vi en md17 som går riktigt billigt medans i den Polar jag kollar på sitter en tamd22p med 105hk vilket gör att visserligen är snabbare (snipfartsmässig fortfarande men ändå) men det är turbo på den etc. Motorn är ca 10 år. Hur är det med service på motorer som har turbo etc. Är det mkt mer jobb och mkt dyrare?

Var och täckte över Nidelven idag och längtar redan efter nästa säsong!
Hälsn Perle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger en Polar 29, ska dela lite synpunkter på utrymmet m m.

Börjar med utrymme / utsikt: Polar29 är min drömbåt till rätt stor del pga sittbrunnens storlek, utförande och utsikt. Båtens bredd (ca 3.15) gör att allt blir större än på t ex Saga 27, det märks kanske mest på golvytan bredvid köket där man kan passera den som står och lagar mat utan problem. Förarsoffan är tillräckligt bred för två, och utsikten från förarplats suverän med stora fönsterytor och smäckra fönsterstolpar (väldig skillnad mot t ex Saga 27!). Vid matplatsen bakom föraren har vi 4 sittplatser och ett rejält bord. Utsikten är fri 180° vid fällt kapell, åtminstonde för vuxna. Förarsoffan fälls fram för extra avställningsyta framför sittplatsen. Fast extra sitt/matplats finns bakom köket med uppfällbar skiva, annars 2 extra platser med iläggsskiva och fällpallar. Köksbänk totalt ca 1,6m inkl. spis och ho, då passagerarstol fällts ner och skiva fällts upp. Kylskåp sjökortsfack under förarsoffa. Mycket trä i inredningen.
Utsikten med kapell uppfällt begränsad vid matplats pga placering av fönster. Det kan ordnas med låg placering av fönster på kapellsidan.

Vad gäller utrymmen i övrigt så är toalettutrymmet med nästan ståhöjd och hyfsat svängrum. Se PraktisktBåtägande 2008-11 där jag skrev om installtion av ny toalett och toatank. Soffor med många sittplatser och bra utsikt genom stora fönster i salong, som har mycket trä. Akterruff med rejäla kojer. Har sytt upp ny dyna till akterruffens tak, en uppskattad sitt/liggplats både under färd och i hamn. Stuvutrymmen finns så det räcker och blir över!

Vår båt har fått en Yanmar 4JH3 4-cyl 75 hk marindiesel installerad 1999. Den drar ca 0.5l/distans vid 7-7.5 knop som är marschfart pga att båten är en äkta snipa, dvs inga bärplan under vattenytan i aktern. Alltid startat direkt som ny (ingen förglödning el likn), drar/ryker inte någon olja. Motorn jobbar förstås med låg belastning eftersom originalmotorn MD17 på 35hk utan problem orkade med marschfarten. Jag gör service själv på motorn. Byte impeller, byte filter och olja, glykolkonservering går bra med rätt bra åtkomlighet. Ingen speciell service pga turbon, bara rätt typ av olja används. Tror inte firmorna tar mer betalt för service av turbomotorer.

För övrigt rätt så bra skarndäck att gå på, och en riktigt stor plan yta att ligga på på rufftaket. Väl utlagd bog (högt fördäck) gör att den går relativt torrt i hög sjö.

Jag kan alltså starkt rekommendera denna båttyp, om du har de extra pengar det innebär jämfört med t ex Saga 27.

Om du skulle vara intresserad så kommer vi troligen sälja vår båt i vår.

Om intresse finns kan jag skicka bilder på inredning, samt en artikel från Båtnytts flygande besiktning av just vår båt med de förra ägarna (1 ägare från ny 1976 till 2007 då vi köpte).

 

Mvh / Staffan

tel 0761-866996 021-336075 Västerås

post-11589-1394236215,0325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...