Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
frejo

Idéer på vettigt sätt att fästa en pressenning?

Rekommendera Poster

Det är ju dags att täcka båten. Vår är (delvis ny)lackad och risken finns därför att sidorna blir repade av pressenningen under vintern. Jag har en idé kring att man på ena sidan bara fästa den i relingslisten men hjälp av öglorna men finns det något vettigt sätt att fästa den på andra sidan, där kommer ju öglorna inte finnas utan man får i sådana fall vika in den och klämma fast hållare på något sätt. Mina frågor är alltså, finns det några sådana hållare och tror ni att det är möjligt över huvud taget att göra så här. Lacken tål UV-ljus så där finns inga nackdelar.

Tack på förhand

frejo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga fendrar på längden och sätta fast dom på utsidan i  relingslisten. Naturligtvis så högt att de ligger mycket på listen. Då får du något som håller ut pressen från friborden och kan ha den hängande som vanligt.

Annars finns det olika lösningar. Ett där man för in pressplasten i en fastsättningsanordning med en ögla på som man kan knopa fast. Ungefär som strumpeband där nylonstrumpan utgörs av pressen om du förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jo, jag hade faktiskt först tänkt tanken på det där med fendrarna men inbillar mig att pressenningen kanske ändå hamnar mot skrovet med den lösningen, fast längre ned och inte fullt så mycket. Jag tänkte även att kanske slitaget på pressenningen minskar om man inte drar den över pull- och pushpit och man kan låta mantåget sitta kvar om man bara täcker ut till relingslisten.

Däremot verkar ju Biltemas fästanordningar bra, kommer köpa några sådana och prova.

Jag återkommer om hur det blir. Verkar dock bli svårt nu på lördag som jag tänkt, ska både regna och blåsa på Öckerö där båten står :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...