Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jesperfh16

monark tråd :)

Rekommendera Poster

Hej! har tidigare försökt att få igång en monark tråd, har inte gått så bra så nu försöker jag igen :)

Vår monark är en 670 årsm 1979 detta var den första säsongen vi hade henne och vi trivs riktigt bra :)

Kan vara kul och se vad andra har gjort med sina båtar, Visa bilder etc.

vi har som sagt vad inte haft vår båt så länge men det vi hann göra i våras var att:

Sytt nytt kapell.

göra iordning all träpanel samt durk.

 

nu i vinter väntar:

motorbyte från 351 windsor till vp d3 190

ny instumentpanel skall göras iordning

riva ur all el som som vanligt på fritidsbåtar ser ut som skatbon...

 MVH jesper



Senast ändrad av jesperfh16 | 06 november 2009 | 22:37



Senast ändrad av jesperfh16 | 08 november 2009 | 21:07



Senast ändrad av jesperfh16 | 08 november 2009 | 23:01

post-10007321-1394236149,4636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft min Monark den första säsongen nu, och är helnöjd med båten. Motorn är en vp 4,3 gl installerad 2003 som verkar ha gått väldigt lite innan jag köpte den.

Det verkar vara ett perfekt val av motor du har gjort. Med 190 hk lär den göra upp till 35 knop och snabbare är dessa båtar inte byggda för. Jag undrar om du kommer ner i 0,8 dock, jag skulle förvänta att 1,2 är mer rimligt, så blir det bonus allt som du kommer under, och inte så smärtsamt om du inte når målet. Det blir ju ändå en väldig skillnad mot den gamla törstiga maskinen, som väl är för stor för båten egentligen.

Min båt då... Det jag donat med mest under denna första sommar är att få ordning på värmesystemet. Det var vattenburen gångvärme med defrosterfläkt och separat gasoldriven luftvärmare när jag köpte båten. Men elen till defrosterfläkten var inte inkopplad, så den hade tydligen aldrig varit använd. Kablaget låg draget men ändarna under instrumentpanelen var lösa och oskalade. Nu blåser den skön varmluft. Sen skaffade jag en gasolkamin för vattenburen värme och byggde ihop med gångvärmesystemet. Där behövs åtminstone ett par konvektorer till för att få ut effekten ur pannan, så det får bli nästa komplettering.

Till våren blir det en del finnishjobb, kanske omklädning av dynor och sånt. Och en ny kyl, men där har jag inte bestämt mig för hur jag vill lösa det. Gasol, 12v-kompressor, nån lågenergivariant driven av solceller, jag vet inte.

 I övrigt är det en del småläckage ovanifrån som jag kontinuerligt försöker hitta och åtgärda. Har hittat de värsta ställena, men nu återstår en del smådroppande via fönsterlister och sånt, ska pröva med att klämma i silikon när båten kommit under press och fått torka ordentligt. Kapellet är lyckligtvis mycket tät och bra, och behöver bara söm-underhåll till våren.

 



Senast ändrad av monark-670 | 07 november 2009 | 07:54



Senast ändrad av monark-670 | 07 november 2009 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoners med denna trådSkrattande.

Jag har precis köpt en Monark 670 Salong -79. Köpte den av en god vän när han lagt upp den till vinterförvaring så jag har inte provat den än. Har aldrig haft båt tidigare. Tänkte köra med den nästa sommar och se vad jag vill göra med en nästa vinter.

Dynerna är inte helt frächa och inredningen behöver slipas och lackas (är lite matt och sliten). Nya gradiner hade inte varit fel. Har en Wallas värmare som inte är inkopplad så den ska jag rota med i vinter.

Får se vad som blir gjort i vinterFlört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul att du tycker om den, kan som sagt vara kul att byta erfarenheter om båten och vad man har/skall göra.

Då har även du lite att göra i vinter ;)

Fördelen med de lite senare modellerna är att skrovet då är helplanande det kom senare 70-tal. Innan var det alltså halvplanande.

Tror och hoppas att du kommer trivas med båten. Den har väldigt bra sjöegenskaper och i lite äldre båttidningar kallades den för ``bussen´ ´ för att den klöv vågorna bra.

Uppdatera gärna med kanske lite bilder så vi får se hur du har gjort :)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag verkligen gillar med Monarken är sikten, både för förare och passagerare. Jag har också beskrivit den som att åka buss, men ur just den aspekten med god sikt. Passagerarna sitter ju som i en tågkupé kan man säga, med bord emellan och utmärkt utsikt. På en del kabinbåtar med motsvarande möblering sitter man ju så lågt att man inte ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja precis vissa blir ju sjösjuka om de inte ser ut ordentligt, men folk vi haft med oss som har problem med detta har klarat det bra ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi funderar som sagt på att sätta i en bogpropeller eftersom att tunneln redan är borrad, men undrar på ett ungefär hur många hk den behöver vara på ?

mvh jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla nyblivna Monarkägare. Varför inte använda den möjlighet som redan finns via Monark 670 klubben som man kan bli medlem i via maringuiden. Vi är många medlemmar som utbytt åsikter via den. Vill också nämna för er nya att jag har Monarkmärken i originalutförande att sälja. Två stora och två små för 300:- Lycka till med era nya båtar .

Göran. S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran

Intressant med märkena, min båt behöver nya. Har du några bilder på dem? Var det samma utförande genom hela modellserien eller finns det olika varianter?

 

Jesper: betr styrka på bogpropeller så borde nån av de svagare varianterna på marknaden duga. Monarken är ju kort och svänger om fören för minsta vindpust så det lär inte behövas mycket kraft.



Senast ändrad av monark-670 | 08 november 2009 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hålla liv i tråden ställer jag min fråga härCool

 

Jag vill fräscha upp badbryggan och göstaken....vilket är bäst lack eller olja?

Vilken lack/olja ska jag använda?

Materialet är teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 använd inte lack. vi använder olja på vår badbrygga och oljade den 6-7 ggr men den ser inte rolig ut sen när man tar upp den, men det får man ju olja igen. ang gösstaken vet jag inte eftersom att våran är i metall..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jesper  och alla Monarkare !

Jag köpte min Monark förra vintern på land otestad oprövad, Gillade båten ifrån första stund och skulle brara ha en sån ( körde snipa förut ). Motorn var bytt till en  AQ 151b med 290 drev, jag gjorde en provstart i januari -4 grader innan jag köpte den, inget slammer och spann fint, drevet hade jag inte ens sett det var i ägarens garage, så det blev till att chansa lite och pruta en del, så jag slog till.

Båten och motorn, drev och dynor var i bra skicka visade det sig, men det fanns ( som på alla äldre båtar) en del att göra. Tex. styrning, det hade ju varit bra om det gick att styra kom jag på vid första turen. Så en del fixande har det blivit och det har jag gjort delvis under den sommar som varit, hydraul, el, generatör etc. mycket tråkigt som måste funka och inte sysns har jag gjort under sommaren.

Inför kommande sommar.

Har jag beställt nytt kapell, och skruvat ur en hel del trä som jag ska putsa på och byta ut i vinter.  Gångvärme vill jag också ha, ska byta avgaslimpa också i vår innan nåt trågigt händer, det är original limpa på.

Nya fina märken har jag köpt av ancorgöran som ska på, en solpanel ska också upp till våren. tänkte jag. Köpte en gammal wallas som  jag tänkte renovera också. Får se vad som hinns med, men jag är grymt nöjd med båten som är en 76 eller 77:a. Den går bra med AQ 151, men är avundsjuk på er med lite nyara och kraftigare motorer 190-200 hk är nog helt perkfekt, min går rätt bra tycker jag och gör med AQ 151b sisådär 23-24 knop, och mår bäst mellan 17-18 knop . Drar ca 1,2 ( full fräs )och -0,9 vid 17-18 knop och det är ok tycker jag.

/Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fort och fel !

nya tjusiga Monarkmärken från arkengoran  ska det vara :-) och ingen annan

Sorry!

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt verkar vara i bra skick ser jag på bilden :) Hur tänker du placera solcellen? Förlåt att jag inte svarat tidigare men jag har inte varit aktiv det sista men hoppas kunna bättra mig på det ;)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...