monark-670 10 Postad 6 November , 2009 När det nu är dags för uppläggning så börjar jag istället fundera på olika vinterprojekt. En idé jag har är att ordna varmvatten efter eget recept. Typ så här: Jag tar en konvektor och placerar den i en vattentät plåtbehållare. Behållaren förses med öppningar dels för anslutning till vattenburna värmen från motor resp gasolkamin, dels genomföringar för konvektorns till- och frånflöde. Från vattentanken drivs vatten genom konvektorn till kranen, och det varma vattnet från motor/kamin värmer konvektorn när det strömmar igenom på sin väg till elementen. Jag inser att det knappas blir hetvatten, men kanske åtminstone komfortabelt att diska och tvätta sig i, jämfört med 10-gradigt vatten som man får hålla tillgodo med så här års. Jag har redan en konvektor och tänkte väl experimentera lite här vid diskbänken. Men vad tror båtfolket, är det värt att testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 November , 2009 En genomströmningsvärmare-värmeväxlare med andra ord ? Instinkttivt skulle jag vänt på det. Vattnet i slutna värmesystemet till elementen genom konvektorn, som värmer färskvattnet i lådan. Lådan blir då en accumulatortank, precis som i vilken varmvattenberedare som helst. Då kan du med lite motorgång eller kaminkörning få hyggligt/rejält varmt vatten som räcker längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 6 November , 2009 Ja, den omvända lösningen skulle ju likna en mer konventionell beredare, och det finns säkert skäl till varför det är standardvarianten. Jag inser också att min lösning kanske inte ger särskilt varmt vatten då det möjligen passerar för snabbt genom konvektorn istället för att accumuleras och värmas upp till full temp i en tank. Om min lösning trots allt skulle funka så har den ändå vissa fördelar. Man behöver inte isolera beredaren eftersom den har genomströmning av hett vatten, utan den blir bara som en del av värmesystemet. Man slipper ha en ansenlig mängd vatten ståendes i beredaren som värms upp och får svalna mellan varven ifall man inte förbrukar det. Man får varmvatten snabbare, dvs så snart värmekällan lämnar hetvatten till systemet så får man varmvatten och slipper vänta på att även vattnet i beredaren värms upp. Dessutom skulle varmvattentillgången inte ha någon annan begränsning än vattentankens totala volym. Som sagt, jag är själv ganska skeptisk, och får ju testa vid diskbänken innan jag börjar konstruera nåt. Testet får gå till så här: Jag värmer vatten på spisen till realistisk temperatur ca 60 grader och häller i diskhon. Där lägger jag konvektorn med en slang till en tratt under kranen och en annan ner i en hink på golvet. Sen kollar jag hur varmt vattnet blir ner i hinken. Och funkar det inte bra så är ju den omvända, mer konventionella lösningen ett alternativ. Fler synpunkter mottages gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 6 November , 2009 En annan variant enligt samma princip som jag nyss kom på: man gör en sidoslinga till systemet på kanske tre meter där man stoppar i en smalare slang för varmvattnet. Enklare att kosntruera tror jag, men svårare att testa i förväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 November , 2009 Man behöver inte isolera beredaren eftersom den har genomströmning av hett vatten, utan den blir bara som en del av värmesystemet. Isolering behövs väl oavsett metod bara om man vill behålla värmen över tid, annars blir lådan helt enkelt bara ett extra element (med dålig verkningsgrad). Det spelar knappast någon roll om det är det värmande eller det värmda vattnet som kyls via oisolationen, men jag *tror* att man har varmare vatten under längre tid med standardvarianten av varmvattenberedare- Verkningsgraden (tror jag) i värmeväxlandet sjunker fortare om den värmande vätskan tappar sin värme via konvektion än samma konvektion av redan uppvärmd vätska för direktanvändning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser