cerber0s 1 Postad 6 November , 2009 Någon som vet om danskarna har europastandard på sina tuber? Någon som vet hur tuberna ser ut på andra sidan Atlanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 6 November , 2009 Men erfarenhet är att det inte finns någon 'europastandard' i alla fall inte i praktiken. Däremot är Camping Gaz standardiserat i alla fall europa. Men ohemult dyr. Jag har seglat med svenska flaskor och lyckats få dem fyllda i Tyskland och i Portugal. I det senare fallet dels genom att skicka iväg dem till en depå, dels i tankstationetr för gasbilar, vilket var extremt billigt. I samtliga fall har påfyllaren fixat gängadapters och den uppsjö jag hade med mig kom aldrig till nytta. Hörsägen sade också att svenska flaskor kan fyllas i Spanien. I Frankrike köpte vi en fylld 6 kg flaska av någon fransk standard med regulator för 9€! Det är billigare än en påfyllning och bara att kasta flaskan sedan. Observera en sak, om din anläggning är gjord/justerad för propan (dvs vad vi använder i kalla länder) kan du råka ut för en olycka med överhettade brännare om du kör butan, vilket förekommer i många varmare länder. Tvärom går bra, fast med någiot lägre effekt. Kolla med tillverkaren av din gasolutrsutning vad som gäller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 November , 2009 Vad skiljer en butananläggning från en propananläggning? Vi ska snart börja bygga gasolen. Kan man bygga en som går att justera mellan gas-sorterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2009 Anläggningen som sådan lär väl inte skilja sig åt? Butan har en avsevärt högre kokpunkt än propan o gr resp minus 42) vilket gör att när det blir kallt så funkar inte butangas nåt vidare. Redan runt 5 plusgrader så är butan värdelöst. Det upptäcker jag VARJE år jag är ute o isfiskar och vill ha kaffe. Engångstuber är inget att ha på vintern. Med tanke på alla mängder husvagnstattare som åker till sydligare nejder med sina ekipage som är avsedda o byggda för svenska/nordiska kalla förhållanden (och alltså har propan som hemmagas) utan att man hört nåt sägas om att det skulle vara farligt undrar jag om det ens skiljer nånting på den tillkopplade utrustningen. Säkrast är nog att fråga Fogas. På deras hemsida hittar jag dock inget som säger att det skulle vara farligt att använda butan. AGA har dessutom tydligen kommit igång med nåt europeiskt samarbete som gör att man kan byta svenska flaskor utan extra kostnader i hela Norden, samt England, Tyskland, Holland och några till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 November , 2009 Kanske kan man montera in en strypskruv som gör att man får mindre propan till brännaren när man är i varmare klimat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 8 November , 2009 Här får man svar på det mesta om gas www.fogas.se Numera går det inte att fylla på gasflaskor i Spanien. Det har varit så många olyckor att det numera är helt förbjudet. Så det lär bli att köpa ny flaska när man kommer till Spanien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 9 November , 2009 Ren butan har betydligt högre värmevärde än ren propan. Så en brännare byggd eller justerad för propan kan bli överhettad och skadas. Det har faktiskt hänt olyckor. Men ren butan är ovanligt. Vår svenska gasol har högre andel propan än den som säljs nere på kontinenten för kunna fungera vid låga temperaturer. Kolla med leverantören av spis och andra gasoldrivna utrustningar över vad som gäller, det är nog bättre än att lita på vad som krivs här. Våra regulatorer är också ställda för ett något högre tryck än de som säljs spå kontinenten för användande av gas med högre butanhalt. Min båt, som är engelsk har en gasanläggning för högre andel butan än vad vi har här hemma. Och det är en märkbar skillnad i förkortad koktid när jag kör med gas från England eller sydeuropa jämför med vår svanska gasol. Husvagnsfolket kör nog mest CampingGaz, det är en blandning som fungerar utan vidare och är densamma över hela europa. Är man inte en stor gasförbrukare är nog CampinGaz den enklaste vägen att gå. Men det är dyrt och flaskorna små. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser