Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
Smurfen

Yamarin - nya färger 2010

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Var idag in och tittade på en Yamarin 64 DC hos en båthandlare i grannstaden. En båt som jag sneglat på under det senaste året. Säljare nämnde att Yamarin kommer byta färg på båtarna på nästa års modell (2010). Tydligen skall den nya färgsättningen ligger i linje med hur 80 DC ser ut. Är det någon som har sett en 64 DC i den nya färgsättningen eller har någon länk till en?

Jag passade även på att kliva ombord (båten stod inomhus) på en 64 DC och konstaterade att skall man sova där en eller annan natt, blir det rätt trångt (kan nämna att jag är 193 cm lång). Frågan är då om en 68 DC är rätt båt att titta på istället? Visst detta är en DC och den kommer troligtvis att i huvudsak används för just dagutflykter i vår familj (vi är två vuxna och har ett barn på 7 år). I butiken stod även en 68 DC, men tyvärr så gick jag inte ombord och tittade i den ruffen. Är det någon som har testat både och har åsikter om just ruffen på dessa båtar?

Hälsningar/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruffen i 68DC är aningen större en 64DC men inte mycket. det mesta av extra längden ligger i sittbrunnen.

En DC blir oftast trång i ruffen. den är ju liksom till för att vara ute i solen och sen bara kunna övernatta där fram. vill man ha mer space inomhus så finns det ett drös av mer husvangsliknande båtar att välja på. Yamarin har en 59ht en 68cabin tex

Skroven blir helvita men en blå stripe istället för den blå gelcoatranden. detta gör dom såklart för att det skall bli billigare att tillvärka. den blå stripen på 80DC är desutom inte hel utan överlappade bitar på nån meter styck. ser jäkligt billigt ut för att vara en båt för 1,1miljon. även inredningen är ändrad i färgsättningen och det går att diskutera om det är snyggt eller inte. Först tyckte jag det såg förjävligt ut men har nu börjat vänja mig och det är väll rätt ok men jag tycker deras gammla färger både på skrovet och inredningen var finare. men det är ju min smak.

andra trevliga båtar är ju finnmaster F68 samt finnmaster 7600 sportsfammily om du vill ha mer tak. uttern har visst nån D68 som många här på forumet talar varmt om men dessa har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till med båtköpet.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!

Tack för svaret. Ser att du har en Finnmaster F68. Även även sådan har jag/vi tittat på. I år har dom inget hemma på lager hos den aktella handlaren så att man kunde titta på den, men förra året hade dom en. Jag tycker att det är en mycket linjeskön båt. Tyvärr så rådet det delade meningar om just färgsättningen, men säljaren sa att dom skulle ändra färgsättningen på F68:an till nästa år. Själv tycker jag att den är rätt fräckt färgsatt, men min fru har tyvärr inte samma uppfattning. En Finnmaster F68 ligger betydligt bättre till prismässigt än just Yamarins 68 DC. Ser (på blocket) att man kan få tag i en ny Finnmaster F68 med en 150 för 480.000:- (inkl komfortpaketet), medan en Yamnarin 68 DC med samma motor går lös på 535.000:-. Nu vet jag inte om man ska sätta en 150 på vare sig Finnmastern eller Yamarinnen, men det speglar i alla fall prisskillnaden.

Vad har du för erfarenheter av just F68:an? Kan man sträcka ut sig om man är 193 i lästen? Kan man sitta på britsen utan att slå huvudet i taket? Har du varit ute någon längre tid i den och hur har den i så fall fungerat?

Hälsningar/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen att jag köpte den var just för fäsgsättningen samt att den är linjeskön enl mig. Det är kul att ha en båt som inte ser ut som alla andra. dvs vit med blå rand och blå dynor. färgen på den är riktigt snygg i sjön och det är många som kommit och kikat när man vart i skärgårn och just berömt färg och linjer. Att finnmaster ändrar färg till nästa år har såklart med mode att göra men även att det är billigare att göra en helvit och stripa den. fördelen med en helvit är att den blir mer tidlös men jag gillar den biegvita och det är många med mig som gör det med likväl som det finns folk som inte gillar den.

Den vita som kommer kan du se om du kollar deras andra båtar dom har redan det vita skrovet idag. Jag personligen tycker det ser tråkigare ut men det är ju en smaksak.

Prisskillnaden på ordinarie priset altså inte på dom 08or som ligger ute nu utan listpriser skiljer det ca 100tusen på en med 250hk.

Ruffen är som på alla DC båtar inte den största. till fördel från Yamarinen så är F68n lite längre och lite högre itak i ruffen men lite smalare då finmastern har lite vassare nos en Yamarinens bulliga.

Jag är ca 185-190cm och jag sover bra på babord sidan och har lite plats kvar vid fötterna. min tjej är lite kortare och sover på styrbordsidan då den är lite kortare.

jag kan sitta i ruffen men får böja huvet ytterst lite för att inte slå i taket

Jag är ofta ute längre tider. i sommras har jag vart i skärgården en gång drygt 3veckor i sträck och ett par ggr en vecka i sträck. för att vara en DC funkar det fint det är bra med kyl och vatten och spis. det har du inte i 64DC men i 68DC. Båten går fantastiskt högt och fint i sjön vilket yamarinen ochså gör men finnmastern går högre. dom testade den i VIB och den fick bra betyg förutom att dom tykte stolen satt för nära gasreglaget. så är det inte på de du köper idag. båten dom testade var en prototyp och detta är ändrat på både min och alla andra som sålts dom senaste 2 åren.

På minussidan så kan man säga att jag har haft problem med luftbubblor i steglisterna och därav skall Finnmaster byta ut mitt skrov i vinter vilket är bra av dom. vet många som har andra båtar tex yamarin med flera som haft liknande problem och det värkar inte alltid vara lätt att få sin rätt igenom i båtbranchen. vet tre andra som har likadana båtar som min och dom har inget fel men min var det nån barnsjukdom på. det var en av dom första.

annars har jag bara gott att säga om båten. den är bra planerad det går bra att röra sig ett par stycken utomhus då den är öppnare en tex Yamarinen. Den har även ett ricktigt stort stuvfack i golvet som jag inte skulle klara mig utan. det är så stort att man kan krypa ner där och stänga om sig. Jag har provatGlad

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!

När jag idag var inne och tittade på i första hand 64 DC:n, så stod det uppställd en 68 DC vid sidan. Min uppfattning var att 68:an (Yamarinen) inte var högre än 64:an, vilket tyder på att takhöjden i ruffen sannolikt är snarlika varandra. Men som jag minns det (och som du skriver), verkar höjden i ruffen högre i F68:an än i 68 DC:n.

Enligt Vi båtägare gjorde Yamarinen (68 DC) styvt 50 knop med en 250 och i samma artikel säger man att den gör ca 38 knop med en 150. F68:an ligger den på samma fart med en 150? Är man helt ute och cyklar om man väljer en 150 på en F68?

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F68an gör 38 knop med 150hk. jag vet en som har den med en motorn. inget fel i det. du maschar lätt 30 knop och kanske lite till skall du ha större motor rekomenderar jag dig att ta 250. 200 och 225hk är en strypt 250 så du får dra runt med 250hk i vikt men den gasar inte fullt. därav blir 250 billigare att köra med samt går bättre.

Med 150hk gör den 38 knop med 200hk 45knop med 225hk 49knop och med 250hk 51knop. 

Jag har testat alla varianterna utom 150 men jag vet en som har den så jag har hört att den skall göra 38knop.

Detta förutsätter förståss att motorn sitter rätt och att båtten är ren och att du inte har ett ton bråte i båten.

Är det fel att ta med 150hk? Svar nej men jag fungerar så att om jag köper det mindre alternativet så sucktar jag alltid efter att åka snabbare och måste då byta upp mig och då blir det dyrt. är du nöjd med att kunna mascha drygt 30knop så kan du lätt ta den med 150. det är en bra motor. jag hade en på min förra båt och den gick klanderfritt och var stark eftersom den har rätt stor cylinder volym.

Tar du den med 250 så kan du marcha 40-44knop och den går lungt och fint.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. motor på Yamarin 68Dc. Nej det är kanske inte fel att välja en F150. MEN betänk att båten är konstruerad för F250 precis som 76DC är. Det är den motorn man har haft i åtanke och konstruerat skrov, anpassat viktfördelning etc efter. Jag skulle även tänka på hur andrahandsmarknaden ser ut vid en ev. försäljning. Har inget exempel på 68DC. Men det var en 76DC till salu med F150. Han som sålde ångrade nog sitt val i efterhand. Båten låt ute väldigt långe ca 6 mån tror jag flera prissänkningar innan den blev såld (normalt försvinner en 76DC på några veckor från blocket). Sista priset jag såg var 495´ vilket är helt sjukt billigt för en 76DC. Räknar man med hur mycket man sparar på en F150 jmf med F250 på nypriset så förlorade denna säljare mer än den summan helt klart. En Yamarinsäljare på novembermässan förra året nämnde just den båten som exempel när vi snackade om val av motor på flera Yamarinbåtar.

Både 68 och även 76DC går för de flesta helt ok med mindre motorer än F250. Men frågan är hur många som vill ha den motorn den dagen man ska sälja båten? Jag skulle tänka flera ggr innan jag bestämde mig för en mindre motor än vad som anses som standard på den aktuella båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...